Ingen bilutstilling uten at Volkswagen viser frem et nytt elbilkonsept, kan det virke som. Denne gangen er det messen i Genéve som skal velsignes med en ny ID.
Det er konseptet ID Buggy som debuterer her i mars. Det er en konseptstudie i hvordan en elektrisk utgave av den ombygde bobla kalt «Beach Buggy» hadde blitt seende ut i dag.
Beach Buggyen ble utviklet av amerikaneren Bruce Meyers som et sandkjøretøy med store hjul, bygget på en modifisert boble. Den ble kalt Meyers Manx.
Ombyggingssettet ble solgt fra 1965 til 1975, og har blitt produsert i begrenset antall siden 1999.

Dette var ikke det første eksempelet på et slikt kjøretøy, men det var det første som var tillatt brukt på offentlig vei. Senere kom en rekke ombyggingssett fra ymse produsenter.
Det er verdt å vite at Volkswagen selv aldri solgte noen Beach Buggy. Likefullt ble det bygget rundt 250.000 slike kjøretøy verden rundt.
Vil vise fleksibilitet

Hensikten med den elektriske varianten er at Volkswagen ønsker å vise hvor fleksibel deres MEB-plattform er. Det er denne plattformen som danner grunnlaget for Volkswagen og søsterkonsernenes elbiler i årene som kommer.


Men det er vel heller tvilsomt at det kommer til å utvikle seg noen følgerskare rundt Volkswagen-elbiler bygget om til strandkjøretøyer. Til det er de nok for komplekse.
Det som gjorde folkevogna så attraktiv for ombygging var både lav pris, lett tilgjengelige reservedeler, en robust konstruksjon, og ikke minst en svært ukomplisert og luftkjølt motor som hang over bakakslingen.
Akkurat det siste gav Buggyen en vektfordeling som gjorde at den egnet seg for kjøring på sand.
Så av alle ID-konseptbilene Volkswagen har presentert til nå, tipper vi Buggy er blant de som har minst mulighet for å realiseres som en serieprodusert personbil.
- Nissan: Leaf-batteriene varer og varer

Vises i mars
Inntil videre har tyskerne ikke sagt et kvekk om ytelsene eller andre spesifiksjoner, men de skal altså vise frem doningen på bilmessen i Genéve.


Som en kjapp oppfrisker: Volkswagen har til nå vist frem konseptbilene ID Neo (bare kalt ID), ID Vizzion, ID Buzz, ID Crozz og ID R Pikes Peak og altså ID Buggy.

De fire første har blitt presentert som konsepter de planlegger å sette i produksjon. Den første, ID Neo, kommer i år.
Tross en rekke konsepter har Volkswagen til gode å vise frem en produksjonsklar ID-modell. Men det skjer etter alt å dømme i år.
- Les mer om elbil på TU Elektrisk.