ELBIL

Volvo bygger ny elbilfabrikk i Europa

Skal produsere opp mot 250.000 biler i året.

Volvo bygger ny elbilfabrikk i Slovakia. Her fra produksjon av XC40 i Gent.
Volvo bygger ny elbilfabrikk i Slovakia. Her fra produksjon av XC40 i Gent. Foto: Mathias Klingenberg
1. juli 2022 - 19:56

Volvo annonserte fredag at de bygger ny elbilfabrikken i nær byen Kosice, øst i Slovakia. Dette blir Volvos tredje bilfabrikk i Europa og den skal kun produsere elektriske biler. 

Fabrikken vil koste rundt 1,2 milliarder Euro å bygge, tilsvarende rundt 12 miliarder norske kroner. Byggingen skal begynne neste år og serieproduksjon skal begynne i 2026, skriver Volvo i en pressemelding. 

Fabrikken skal kunne produsere opptil 250.000 biler i året og er forventet å gi flere tusen arbeidsplasser i regionen. Volvo har også rom for å ekspandere fabrikken i fremtiden, skriver de. 

I dag bygger Volvo biler i belgiske Gent og svenske Torslanda. Torslanda-fabrikken åpnet helt tilbake i 1964, mens Volvo begynte å produsere biler i Gent året etter. 

I Slovakia har blant andre Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), Stellantis (Trnava) og Jaguar Land Rover (Nitra) bilproduksjon.

Slik så Northvolts fabrikkanlegg i Skellefteå ut sommeren 2023. Nå bremser de aktiviteten ved fabrikken.
Les også

Batterigigant sliter: – En perfekt storm

Helelektrisk i 2030

Fra før er det kjent av Volvo har mål om å kun selge helelektriske biler i 2030 og bli klimanøytrale i 2040. 

– Ekspansjon i Europa, som er vår største salgsregion, er avgjørende for det elektriske skiftet og fortsatt vekst, sier Volvo-sjef Jim Rowan, i pressemeldingen.

Volvo har som mål å selge 1,2 millioner biler i året i 2025. I 2021 solgte de knapt 700.000 biler på verdensbasis. 

Helelektrisk XC90 på vei

Volvo selger i dag helelektriske XC40 og C40. I år er det ventet at en helelektrisk versjon av den største SUV-en deres, XC90, kommer for salg.  Det blir Volvos første bil bygget på SPA2-plattformen, som også SUV-en Polestar 3 bygges på.

Volvos tekniske sjef Henrik Green har tidligere fortalt TU at de ønsker å utvikle all elbilteknologi selv. De har også fortalt at de tar i bruk mega-støping i produksjonen av elbiler, slik at de blant annet kan redusere 100 deler til én. 

Elbilen gikk gjennom et autovern, et metallgjerde og veggmuren i parkeringshuset før det landet i gågaten ved Sandvika storsenter i Bærum.
Les også

Dødsulykken i Sandvika: Autovern var ikke testet for påkjørsler i rett vinkel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.