Volvo annonserte fredag at de bygger ny elbilfabrikken i nær byen Kosice, øst i Slovakia. Dette blir Volvos tredje bilfabrikk i Europa og den skal kun produsere elektriske biler.
Fabrikken vil koste rundt 1,2 milliarder Euro å bygge, tilsvarende rundt 12 miliarder norske kroner. Byggingen skal begynne neste år og serieproduksjon skal begynne i 2026, skriver Volvo i en pressemelding.
Fabrikken skal kunne produsere opptil 250.000 biler i året og er forventet å gi flere tusen arbeidsplasser i regionen. Volvo har også rom for å ekspandere fabrikken i fremtiden, skriver de.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I dag bygger Volvo biler i belgiske Gent og svenske Torslanda. Torslanda-fabrikken åpnet helt tilbake i 1964, mens Volvo begynte å produsere biler i Gent året etter.
I Slovakia har blant andre Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), Stellantis (Trnava) og Jaguar Land Rover (Nitra) bilproduksjon.
![President Joe Biden og Natos generalsekretær Jens Stoltenberg i Det hvite hus mandag.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845195/NTB_v6SsM3yLGbQ.jpg)
Venter at over 20 Nato-land når toprosentmål
Helelektrisk i 2030
Fra før er det kjent av Volvo har mål om å kun selge helelektriske biler i 2030 og bli klimanøytrale i 2040.
– Ekspansjon i Europa, som er vår største salgsregion, er avgjørende for det elektriske skiftet og fortsatt vekst, sier Volvo-sjef Jim Rowan, i pressemeldingen.
Volvo har som mål å selge 1,2 millioner biler i året i 2025. I 2021 solgte de knapt 700.000 biler på verdensbasis.
Helelektrisk XC90 på vei
Volvo selger i dag helelektriske XC40 og C40. I år er det ventet at en helelektrisk versjon av den største SUV-en deres, XC90, kommer for salg. Det blir Volvos første bil bygget på SPA2-plattformen, som også SUV-en Polestar 3 bygges på.
Volvos tekniske sjef Henrik Green har tidligere fortalt TU at de ønsker å utvikle all elbilteknologi selv. De har også fortalt at de tar i bruk mega-støping i produksjonen av elbiler, slik at de blant annet kan redusere 100 deler til én.
![Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834483/155259_Pre-production_of_the_all-new_Volvo_XC90_in_Torslanda.jpg)
Volvo har allerede klart utslippskrav