Elbil

Volvo bygger ny elbilfabrikk i Europa

Skal produsere opp mot 250.000 biler i året.

Volvo bygger ny elbilfabrikk i Slovakia. Her fra produksjon av XC40 i Gent.
Volvo bygger ny elbilfabrikk i Slovakia. Her fra produksjon av XC40 i Gent. Foto: Mathias Klingenberg
Mathias KlingenbergMathias Klingenberg– Journalist
1. juli 2022 - 19:56

Volvo annonserte fredag at de bygger ny elbilfabrikken i nær byen Kosice, øst i Slovakia. Dette blir Volvos tredje bilfabrikk i Europa og den skal kun produsere elektriske biler. 

Fabrikken vil koste rundt 1,2 milliarder Euro å bygge, tilsvarende rundt 12 miliarder norske kroner. Byggingen skal begynne neste år og serieproduksjon skal begynne i 2026, skriver Volvo i en pressemelding. 

Fabrikken skal kunne produsere opptil 250.000 biler i året og er forventet å gi flere tusen arbeidsplasser i regionen. Volvo har også rom for å ekspandere fabrikken i fremtiden, skriver de. 

I dag bygger Volvo biler i belgiske Gent og svenske Torslanda. Torslanda-fabrikken åpnet helt tilbake i 1964, mens Volvo begynte å produsere biler i Gent året etter. 

I Slovakia har blant andre Volkswagen (Bratislava), Kia (Žilina), Stellantis (Trnava) og Jaguar Land Rover (Nitra) bilproduksjon.

Avfyring av Himars under øvelse Formidable Shield 23. Danskene skal nå produsere slike raketter.
Les også:

Danmark sveiver i gang produksjon av artilleriraketter

Helelektrisk i 2030

Fra før er det kjent av Volvo har mål om å kun selge helelektriske biler i 2030 og bli klimanøytrale i 2040. 

– Ekspansjon i Europa, som er vår største salgsregion, er avgjørende for det elektriske skiftet og fortsatt vekst, sier Volvo-sjef Jim Rowan, i pressemeldingen.

Volvo har som mål å selge 1,2 millioner biler i året i 2025. I 2021 solgte de knapt 700.000 biler på verdensbasis. 

Helelektrisk XC90 på vei

Volvo selger i dag helelektriske XC40 og C40. I år er det ventet at en helelektrisk versjon av den største SUV-en deres, XC90, kommer for salg.  Det blir Volvos første bil bygget på SPA2-plattformen, som også SUV-en Polestar 3 bygges på.

Volvos tekniske sjef Henrik Green har tidligere fortalt TU at de ønsker å utvikle all elbilteknologi selv. De har også fortalt at de tar i bruk mega-støping i produksjonen av elbiler, slik at de blant annet kan redusere 100 deler til én. 

Over 80 prosent av prosessvarmen i Europa er fortsatt basert på fossile brensler.
Les også:

Studie: Hydrogenkjel eller varmepumpe? Én er klart billigst

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.