2005 er siste år i inneværende periode for Nasjonal Transportplan, og forslaget til samferdselsbudsjett innebærer at politikerne nok en gang ikke klarer å bevilge penger i henhold til langtidsplanen som de selv har vedtatt.
Etterslepet i egne bevilgninger kastes imidlertid i budsjettforslaget elegant over på bilistene i form av økt bruk av bompenger, som for 2005 vil representere rundt 3 milliarder kroner.
Vegdekker blir salderingspost
Vegdirektør Olav Søftland sier i en kommentar at dette er et vegbudsjett på det jevne, og at drift og vedlikehold vil få om lag det samme som i inneværende år.
- Men selv om vi får like mye, så rekker ikke pengene like langt som før. Trafikken har økt langt mer enn ventet, påpeker Søfteland.
- Dessuten har vi undervurdert driftskostnadene ved nye og dyre veganlegg som f. eks tunneler. Det gjør at nye asfaltdekker, som ofte blir salderingspost på denne delen av budsjettet, blir skadelidende. Vi trenger derfor 200 millioner kroner mer enn det som foreslås i budsjettet for å opprettholde standarden på vegdekkene, slår Søfteland fast.