Kollektivselskapet i Oslo, Ruter, kan notere seg at mobilbilletten på kort tid har vokst til å bli en av de viktigste salgskanalene.
Billett-appen utgjør nå 20 prosent av det samlede billettsalget.
Lørdag 1. mars ble passerte antallet solgte billetter gjennom denne app-en syv millioner.
Mens det elektroniske billettsystemet Flexus måtte erklæres som en fiasko, har løsningen for smarttelefoner vist seg å nå frem til passasjerene.
Rundt 25.000 kunder kjøper daglig sin billett på mobil.
Les også: Første t-banelinje har fått 4G
Flying start
Ruters app ble lansert i desember 2012. Allerede den første måneden i 2013 var omsetningen på fem millioner kroner.
I desember i fjor kjøpte folk i Oslo og Akershus mobilbilletter for 45 millioner kroner.
Salget av enkeltbilletter er størst, men månedskortet øker i andel.
Les også: Vil heller ha app enn Flexus
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
9 av 10 fornøydFolk flest er fornøyd med løsningen, med brukertilfredshet på 93 prosent, ifølge en pressemelding fra Ruter.
– Tjenester som mobilbilletten har bidratt til å snu folks inntrykk av billettsystemet fra negativt til positivt, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.
Les også:
Tog og bane mangler dekning – kundene får ikke vist billett