– Vi går nå gjennom rapportene for å oppsummere funnene og hva de vil ha å si for framtidig regelverk og bruk av slike bruer. Men endelige konklusjoner kan vi ikke trekke før Statens havarikommisjon har kommet med sin endelige rapport om årsaken til kollapsen av Tretten bru, sier Karbø.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet
Omfattende arbeid
14 fagverksbruer i tre ble stengt i august etter at Tretten bru falt ned. Disse har nå gjennomgått spesialinspeksjoner og er blitt kontrollberegnet av ekstern ekspertise.
Arbeidet med å gjennomføre fullstendige kontrollberegninger for alle bruene med utarbeidelse av tilhørende dokumentasjon er i gang.
Denne prosessen er svært omfattende, og vil ta tid. Dette vil igjen være grunnlag for ny endelig bæreevneklassifisering som fastsettes av Vegdirektoratet.
Det er variasjon i de ulike avvikene som er avdekket. Hovedårsakene for behovet for forsterkninger virker å være mangelfull hensynstakelse av temperaturer, fukt og vindkrefter, andre prosjekteringsfeil og manglende samsvar mellom prosjektering og bygging, samt skader som har svekket bæreevnen.
Stopp for fagverksbruer
Inntil videre vil ingen nye fagverksbruer i tre bli godkjent av Vegdirektoratet.
Det får riktignok konsekvenser for bare Tunna bru på riksvei 3 ved Tynset, som er omprosjektert.
Statens vegvesen har ledet på vegne av de ulike brueierne prosessen med inspeksjoner, beregninger og vurderinger av de stengte fagverksbruene i tre. Tre av bruene er på riksveinettet, fire er fylkesveibruer og de øvrige er stort sett skogsveibruer på kommunal eller privat vei.
Vegvesenet har startet prosjektering av forsterkningstiltak på de bruene som etaten har ansvaret for.
E6 i Ringebu stengt: Omkjøringsveien er også satt ut av spill