Den ene av de gamle bruene ble bygd allerede i 1914 (!) Det er en buebru i stål med to spenn. Opprinnelig var den en jernbanebru. Banen ble brukt i forbindelse med byggingen av Aura kraftverk. Senere ble den bygd om til vegbru.
I mange år var den den eneste forbindelsen over Driva i Sunndalsøra. I 1984 ble det bygd en stålbjelkebru med flere spenn parallelt med buebrua. Nybrua overtok vestgående trafikk.
For liten bæreevne
I 30 år har de to bruene ledet alle slags kjøretøyer over Driva. Den 100 gamle brua har blitt forsterket et par ganger, men den har likevel ikke tilstrekkelig bæreevne. Når Hydro Aluminium skal frakte tungt utstyr fra industriområdet på vestsiden av Driva til verket på østsiden, må man bruke den nye brua og stoppe all annen trafikk.
Brua som er sendt ut på anbud består bare av det 110 meter lange spennet pluss landkar. Buene er av stål. De lener seg mot hverandre. Stagene i nettverket blir festet til langsgående stålbjelker. Kjørebane og landkar blir støpt. Landkarene skal fundamenteres på pæler. Til sammen 700 meter pæler skal slås ned.
Ligner den gamle
Johs. Holt har prosjektert den nye brua. Den er utformet med tanke på at den skal ligne den gamle buebrua. Den nye brua skal ligge i traséen til de gamle.
I tillegg til bygging av den nye brua og riving av den gamle, omfatter entreprisen etablering av en midlertidig forbindelse over Driva i byggetiden. Entreprenøren kan velge hvordan det skal gjøres. En mulighet er å etablere en interimsbru ved siden av de gamle bruene. En annen mulighet er å bygge den nye brua ferdig ved siden av de gamle og sette trafikk på den. Når de gamle er revet, kan den nye sideforskyves til riktig posisjon.
Prosjektet skal finansieres med ordinære fylkesvegmidler. I november 2016 skal nybrua være klar til bruk.