Nye Veiers E6-prosjekt mellom Moelv og Øyer var et av utbyggerens prosjekter, som ble presentert på leverandørkonferansen i Oslo i forrige uke.
Leter beste konsept
– Det er stor interesse både fra nasjonale og internasjonale aktører. Ny Mjøsbru skiller seg ut som et spennende og attraktivt prosjekt, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet i en pressemelding.
Den nye brua får får fire kjørefelt og fartsgrense på 110 kilometer i timen.
Moshagen opplyser videre at de leter etter den entreprenøren som klarer å jobbe fram det beste konseptet for ny Mjøsbru. I valg av entreprenør kommer de til å legge betydelig vekt på klimavennlige løsninger. Reduksjon av Co2-utslipp vil kunne påvirke valg av brukonsept.
Entreprenørenes kompetanse og erfaring, gjennomføringsplan og kostnadseffektive løsninger kommer også til å være krav.
E6 Moelv-Øyer deles opp i tre kontrakter, og alle skal ut i markedet neste år.
«Speed dating»
For å møte bedriftene ble det arrangert «speed dating» slik at Nye Veier kunne få tilbakemeldinger på prosjektene. 25 aktører meldte seg, og 11 av dem fikk egne møter.
De fleste av dem fra utlandet:
COMSA (Spania)
Arcwood (Estland)
FCC (Spania)
Skanska (Norge)
Bouygues (Frankrike)
China Communications Construction Company (Kina)
BetonmastHæhre (Norge)
IC ICTAS (Tyrkia)
Veidekke (Norge)
Salini Impregilo (Italia)
Hochtief Infrastructure (Tyskland)
Prosjektdirektør Moshagen er tydelig på at Nye Veier leter etter de beste entreprenørene, uavhengig av nasjonalitet.
Moelv-Øyer har planlagt byggestart i 2021, og skal stå ferdig i 2025.
Vi har sendt forespørsel til prosjektlederen om når det er ventet at man signerer kontraktene, men vi har per nå ikke fått mer informasjon om dette.
LES OGSÅ: Nå starter grunnundersøkelsene for den planlagte firefeltsbrua over Mjøsa
LES OGSÅ: Nye Veier sikter på en landsdekkende driftskontrakt for vei og elektro
LES OGSÅ: Nye Veier skal ut med prosjekter verdt omlag 20 milliarder kroner det neste året