Det skriver Vegvesenet i en pressemelding onsdag.
– Tilbudskonferansen viste at det er mange entreprenører, både nasjonale og internasjonale, som rigger seg til kontraktene på Rogfast, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i meldingen.
Kontrakten har en verdi på mellom 3 og 3,5 milliarder kroner.
Det skal sprenges 20,6 kilometer tunnel, bygges 4,5 kilometer vei og fem nye bruer på Kvitsøy. I tillegg skal det sprenges to ventilasjonssjakter som begge er 10 meter i diameter og som skal 250 meter ned til begge løpene under Kvitsøy.
Espedal kan overfor veier24 melde om stor interesse fra både norske og utenlandske entreprenører.
Kontrakten er lagt opp slik at det i løpet av de første to årene skal bygges en adkomsttunnel, to kilometer vei og et par bruer.
– Deretter er det full drift, men disse to årene bør gjøre det mulig for entreprenør å få på plass nødvendig kapasitet. Jeg vil tro at dette prosjektet vil være attraktivt både for norske og utenlandske entreprenører, sier han.
Blant de 13 som møtte opp på befaringen får veier24 opplyst at Implenia/Stangeland, Marti Norge, Skanska Norge, PNC Norge og AF var de største aktørene tilstede.
Fristen for å søke om å bli prekvalifisert til konkurransen er satt til 21. november.
LES OGSÅ: Den største Rogfast-kontrakten ble kunngjort lørdag