TRAFIKK OG ITS

13 mistet livet i trafikken i oktober

70 prosent av de trafikkdrepte i september og oktober døde i møteulykker.

Tre personer mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag. 70 prosent av de 23 som mistet livet i trafikken i september og oktober, døde i møteulykker.
Tre personer mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag. 70 prosent av de 23 som mistet livet i trafikken i september og oktober, døde i møteulykker. Foto: Arvid Storli/NTB Scanpix
1. nov. 2019 - 08:35

I oktober mistet 13 personer livet i trafikken på norske veier. Det er fire flere enn i oktober i fjor.

For året under ett er dødstallene på linje med fjoråret. Så langt i år har 87 personer mistet livet mot 88 personer i samme periode i fjor, melder Trygg Trafikk.

De omkomne i oktober var åtte bilførere, fire bilpassasjerer og én motorsyklist.

– Vi har akkurat gått inn i en periode med skiftende vær og føre. Det blir både glattere og mørkere i tiden framover. Nå blir det viktig å tilpasse farten etter forholdene og ikke bare etter fartsgrensen. Noen steder må man faktisk holde seg godt under fartsgrensen når forholdene tilsier det, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Statens vegvesens analyser av samtlige dødsulykker i fjor viser at møteulykkene står for 39 prosent av alle de omkomne. I september og oktober i år har 16 av 23 personer mistet livet i en møteulykke. Det er 70 prosent av alle de omkomne i denne perioden.

– Det er en kraftig oppgang med møteulykker i de to siste månedene. Vi kjenner ikke årsaken til dette, men vi vet at det er massive krefter i møteulykker og at det ofte tar liv, sier Johansen.

Hvert år fraktes det flere hundre millioner tonn gods på norske veier og prognoser sier at dette vil øke i tiden framover. Sist vinter var det stort fokus på dødsulykker hvor tunge kjøretøy var involvert.

– Vi registrerer at tunge kjøretøy har vært involvert i nesten halvparten av dødsfallene på veiene i oktober, og det bekymrer oss nå inn mot vinteren, sier Johansen.

Her er problemet: Når føreren må taste på skjermen, følger blikket med. Det betyr gjerne et halvt sekund borte fra trafikken. Den røde sirkelen viser hva føreren ser på.
Les også

Navigasjon på skjerm er krevende: : – Bruk stemmestyring i stedet for å trykke på skjermen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.