Bruene er fra 1880 og er de eldste med biltrafikk i Møre og Romsdal. Bruene er fredet, så håndverket og historien må ivaretas, samtidig som de skal bli forsterket for fremtiden, opplyser fylkeskommunen i en melding.
Forsterkingen av Gjerdebrua og Kopebrua innebærer blant annet håndgraving slik at steinhvelvet ikke blir skadet. Bruene skal forsterkes fra innsiden med betong for å tåle framtidig trafikk.
Ny prefabrikert bruplate
– Begge bruene ble på 60-tallet utvidet i bredden med en bruplate i betong ved siden av stenhvelvet. På Gjerdebrua skal dette skiftes ut med ny prefabrikert bruplate i betong. Platebrudelen på Kopebrua er i bedre stand enn på Gjerdebrua, og blir ikke skiftet ut. Her skal det støpes ny kantdrager med nytt rekkverk, sier Jostein Wengstad, byggeleier i fylkesveisavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Entreprenøren jobber på en side om gangen og bruene får da bare et kjørefelt i prosjektperioden. Trafikken blir derfor regulert med trafikklys.
Sterkere rekkverk
Begge bruebe ble utvidet i bredden for cirka 60 år siden, og fikk samtidig nytt rekkverk etter datidens krav. Det nye rekkverket som blir montert har 2023-standard, tilpasset dagens kjøretøy og trafikkmengde.
Forsterkingen starter cirka 1. september 2023 og skal være ferdig til den vinterstengte veien mellom Geiranger og Langvatn åpner i mai 2024.
Fortsatt mange steinhvelvbruer i bruk
En steinhvelvbru blir båret av en eller flere underliggende trykkbue(r) – hvelv – laget av stein. De eldste steinhvelvbruene er tørrmurte ved at steinene ble nøye tilhugd og stablet inntil hverandre uten mørtel i fugene.
Bro | Fylke | Byggeår | Lengste spenn (m) | Antall spenn |
---|---|---|---|---|
Skodjestraumen bru | Møre og Romsdal | 1922 | 59 | 3 |
Tveitsund | Telemark | 1918 | 50 | 1 |
Åmfoss | Aust-Agder | 1914 | 41 | 2 |
Gulfoss | Sør-Trøndelag | 1922 | 40 | 3 |
Eggjestraumbrua | Møre og Romsdal | 1918 | 40 | 1 |
Merk | Sør-Trøndelag | 1899 | 31 | 1 |
Lier | Viken | 1913 | 30 | 1 |
Klosterfoss | Telemark | 1903 | 30 | 1 |
Foss | Viken | 1915 | 28 | 1 |
Folset | Telemark | 1902 | 27 | 1 |
Jori (opprinnelig bro sprengt 1940) | Oppland | 1941 | 25 | 1 |
Ulstad | Oppland | 1935 | 25 | 1 |
Faslefoss (sprengt 1940) | Oppland | 1941 | 25 | 1 |