BRUER

140 år gamle bruer i Møre og Romsdal skal forsterkes

Møre og Romsdal fylkeskommune skal i gang med forsterking av Gjerdebrua og Kopebrua, to av i alt fire 140 år gamle steinhvelvsbruer på fylkesvei 63 i Geiranger.

Kopebrua på fylkesveg 63 i Geiranger.
Kopebrua på fylkesveg 63 i Geiranger. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. aug. 2023 - 10:58

Bruene er fra 1880 og er de eldste med biltrafikk i Møre og Romsdal. Bruene er fredet, så håndverket og historien må ivaretas, samtidig som de skal bli forsterket for fremtiden, opplyser fylkeskommunen i en melding.

Forsterkingen av Gjerdebrua og Kopebrua innebærer blant annet håndgraving slik at steinhvelvet ikke blir skadet. Bruene skal forsterkes fra innsiden med betong for å tåle framtidig trafikk.

Ny prefabrikert bruplate

– Begge bruene ble på 60-tallet utvidet i bredden med en bruplate i betong ved siden av stenhvelvet. På Gjerdebrua skal dette skiftes ut med ny prefabrikert bruplate i betong. Platebrudelen på Kopebrua er i bedre stand enn på Gjerdebrua, og blir ikke skiftet ut. Her skal det støpes ny kantdrager med nytt rekkverk, sier Jostein Wengstad, byggeleier i fylkesveisavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Entreprenøren jobber på en side om gangen og bruene får da bare et kjørefelt i prosjektperioden. Trafikken blir derfor regulert med trafikklys.

Sterkere rekkverk

Begge bruebe ble utvidet i bredden for cirka 60 år siden, og fikk samtidig nytt rekkverk etter datidens krav. Det nye rekkverket som blir montert har 2023-standard, tilpasset dagens kjøretøy og trafikkmengde.

Forsterkingen starter cirka 1. september 2023 og skal være ferdig til den vinterstengte veien mellom Geiranger og Langvatn åpner i mai 2024.

Fortsatt mange steinhvelvbruer i bruk

En steinhvelvbru blir båret av en eller flere underliggende trykkbue(r) – hvelv – laget av stein. De eldste steinhvelvbruene er tørrmurte ved at steinene ble nøye tilhugd og stablet inntil hverandre uten mørtel i fugene.

Dett er er de største steinhvelvbruene på det norske veinettet.[a]

Bro Fylke Byggeår Lengste spenn (m) Antall spenn
Skodjestraumen bru Møre og Romsdal 1922 59 3
Tveitsund Telemark 1918 50 1
Åmfoss Aust-Agder 1914 41 2
Gulfoss Sør-Trøndelag 1922 40 3
Eggjestraumbrua Møre og Romsdal 1918 40 1
Merk Sør-Trøndelag 1899 31 1
Lier Viken 1913 30 1
Klosterfoss Telemark 1903 30 1
Foss Viken 1915 28 1
Folset Telemark 1902 27 1
Jori (opprinnelig bro sprengt 1940) Oppland 1941 25 1
Ulstad Oppland 1935 25 1
Faslefoss (sprengt 1940) Oppland 1941 25 1

[a]:  kilde Wikipedia

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.