Brua skal bygges sør for Kvivstunnelen, som er den lengste av de fire tunnelene på prosjektet. Den krysser Storelva et par kilometer nord for Grodås som blir søndre endepunkt for Kvivsvegen. Det blir en spennarmert betongplatebru med fire spenn - to 40 meter lange midtspenn mellom to 32 meter lange sidespenn.
Bredden blir 13,7 meter. Det gir plass til to kjørefelt, skuldre og rekkverksrom, foruten en gang/sykkelveg. Det blir ikke tillatt å sykle eller gå gjennom tunnelene, men brua over Storelva blir også en forbindelse mellom en fylkesveg og en lokalveg.
Landkarene blir støpt på fyllinger bygd opp med sprengstein fra tunnelene. Pilarene står på fundamenter som ligger direkte på løsmasser. Alle pilarene vil stå på tørt land ved normal vannstand i elva.
Fundamentene blir liggende 3 meter under terrengnivå. De blir 9,5 meter brede og 5,5 meter lange sett i bruas lengderetning. Høyden varierer fra 1,3 til 1,5 meter. Hver pilar består av en skive med en grunnflate på 5 x 0,8 meter. Brua er prosjektert av Vegvesenet i egenregi.
Innen utgangen av september 2011 må brua være ferdig. Fra da av vil den bli brukt til anleggstrafikk fram til Kvivsvegen åpnes høsten et år senere.