Det er 10 år siden de tre passasjerfergene ble levert fra det franske verftet Chantiers de l’Atlantique.
Da vakte de oppsikt fordi de hadde miljøvennlige LNG-motorer. Norled slet imidlertid med å få de japanske Mitsubishi-motorene til å gå klokkerent på gass og måtte bruke diesel i lengre periode.
Miljøhovedstad
Det er ikke lenger et problem. Onsdag 4. september markerer Oslo kommune og Norled at Miljøhovedstaden nærmer seg nullutslipp fra fergetransport.
De to gassmotorene og annet drivstoffrelatert utstyr med totalvekt 36 tonn er tatt ut av Kongen og erstattet med batterier og elektro- og automasjonsutstyr som sikrer nullutslippsframdrift. To mindre dieseldrevne generatorer beholdes som back-up.
.jpg)
Hull i skroget
Westcon Power & Automation fikk kontrakt på prosjektering og ombyggingen til elektrisk framdrift. Selve ombyggingen, inkludert å skjære hull i skroget og fjerne motorene, har foregått ved Horten skipsreparasjoner.
I løpet av tre måneder har 150 mennesker jobbet med elektrifiseringen av «Kongen». Det er lagt ned totalt over 25.000 arbeidstimer på å bytte ut det tidligere LNG-utstyret med batteripakker.
Denne uka er Kongen ferdig ombygget og klar til drift, mens Dronningen og Prinsen kommer suksessivt ut over høsten.

Verdens første elferje er 10 år: Langt igjen til nullutslippsmål


Nok strøm
Før nyttår er alle tre over på strøm, med hurtiglading ved kai i Oslo. Ladesystemet er spesifisert til inntil 3 MW effekt og opp til 1 kV spenning.
Trafostasjonen til landstrømanlegget er plassert inne i det historiske bygget på Rådhusbrygge 4. Landstrømanlegg vil ha nok kapasitet til at all Ruters båttransport kan elektrifiseres og lades ved kai.
Ifølge Ruter vil ombyggingen reduserer redusere CO2-utslippene med 6.000 tonn årlig, eller tilsvarende 65 prosent av utslippene fra Ruters båttrafikk.
Nesoddbåtene er Norges største bilfrie båtsamband. Hver ferge har plass til 560 personer. De frakter årlig nær 2,7 millioner mennesker mellom Aker Brygge i Oslo sentrum og Nesodden.

Ikke hør på utbyggerne: Elektriske maskiner dreper ikke boligbyggingen