Begge tunnelene inngår i E16 i Aurland kommune i Sogn. Arbeidet som skal utføres i dem er helt forskjellig. Gudvangatunnelen ble tatt i bruk i 1991. Oppgraderingen av den er så omfattende at Vegvesenet valgte å dele arbeidet i to.
Den første jobben gjaldt sprengingsarbeid. Den ble lyst ut i mars 2016 og er fullført. Nå står elektroarbeidet for tur.
I Flenjatunnelen er situasjonen en annen. Den ble åpnet i 1985 og var i så dårlig forfatning at den ble oppgradert i 2010. Det som skal gjøres nå, dreier seg først og fremst om installering av utstyr som ikke var obligatorisk da Tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2007.
245 km kabler
I denne situasjonen vil naturlig nok det aller meste av arbeidet bli utført i Gudvangatunnelen. Her skal det blant annet leveres og monteres 13 km kabelstige, 92 km elkraftkabel, 115,5 km signalkabel, 26 km fiberkabel, 11,4 km strålekabel og 280 km trekkerør.
Av annet utstyr som skal leveres og monteres i den lengste tunnelen kan nevnes 8 hovedtavler, 8 nødstrømstavler og 8 SRO-tavler, 16 UPS, 112 nødstasjonskap, 169 skilt og 145 videokameraer.
Den som får kontrakten skal også føre opp 8 nye tekniske bygg, hvorav 6 av inne i tunnelen. Strossing for å gi plass til dem inngår i entreprisen. Det gjør også montering og tilkobling av 108 vifter. Levering av disse er satt ut i en annen entreprise.
Radar og høyttalere
Det er flere nye krav som har kommet etter 2007. Et av dem er at tunnelene skal ha oppsamlingskummer for brannfarlig væske som kan renne ut av biler, først og fremst etter ulykker. En slik kum skal etableres i begge tunnelene.
Et annet krav er radar i forbindelse med automatisk hendelsesdetektering (AID). Til sammen 70 radaranlegg skal inn i de to tunnelene. Det skal også være talevarslingsanlegg. Til sammen 275 høyttalere i tunnelene vil gjøre det mulig å gi bilister og andre vegfarende beskjed om hvordan de skal forholde seg hvis en ulykke inntreffer.
I begge tunnelene blir det nytt evakueringslys. Det blir ikke lyspunkter med jevne mellomrom, i stedet blir det sammenhengende lyslister.
Kolonnekjøring om natten
Det blir kolonnekjøring hver time om natten i begge tunnelene i anleggstiden. Fram til sommeren kan entreprenøren stenge Flenjatunnelen i opptil tre timer om gangen i forbindelse med sprenging. Vegvesenet vurderer å gi tillatelse til like lang stenging av Gudvangatunnelen fordi det bor svært få mennesker mellom de to tunnelene.
Når sommeren begynner, begrenses tiden de to tunnelen kan være stengt til en time.
Anbudskonferansen finner sted 18. januar. Innen utgangen av 2019 må jobben være fullført.
Prosjekteringen av oppgraderingen er utført av Statens vegvesen Region Vest.