Den aktuelle strekningen går mellom Vinstra i Nord-Fron kommune og Sjoa i Sel kommune. Den som får oppdraget får også ansvar for oppfølging i byggetiden.
Ny E 6 får to felt og midtdeler. På deler av strekningen blir det forbikjøringsfelt.
Tre reguleringsplaner må vedtas før prosjekteringen kan komme i gang. Byggherren regner med at alle tre vil bli vedtatt i løpet av første halvår i år.
Konkurransegrunnlaget må være ferdig innen 1. desember neste år. Om to år må også arbeidstegningene være ferdige.
Hvis Vegvesenets prognoser holder, er ny E 6 klar til bruk 1. juli 2017. Denne vegen blir litt kortere enn dagens E 6. Årsaken er at den nye vegen går gjennom fjellet Teigkampen sør for Kvam i en 3,6 km lang tunnel. I dag går E 6 i en bue utenom fjellet.
Rundt 20 konstruksjoner inngår i nyvegen. Den største er en ca. 250 meter lang bru som krysser Lågen like ved nordre påhugg til den lange tunnelen. Oppdraget omfatter også en mil lokalveger og halvannen km gang/sykkelveg.
En opsjon inngår i entreprisen. Den gjelder elektroarbeid i tunnelen.
Vinstra-Sjoa er den andre av fire prosjekteringsstrekninger på E 6 mellom Ringebu og Otta. Det første oppdraget gjaldt den 18,5 km lange strekningen Frya-Vinstra. Multiconsult fikk kontrakten, som er verdt 57,7 millioner kroner.