SAMFERDSEL

Tyskere støpte fast tunnelboremaskin for å redde tunnel

160 meter lang betong-propp.

Entreprenøren har endelig nådd fram til den 10.500 m3 store og rundt 160 meter lange betongproppen  som oppstod etter uhellet i august i fjor.
Entreprenøren har endelig nådd fram til den 10.500 m3 store og rundt 160 meter lange betongproppen som oppstod etter uhellet i august i fjor. Foto: Deutsche Bahn/Thomas Klein
Av Ulrik Andersen, Ing.dk
16. feb. 2018 - 05:15

I nesten et halvt år har en tysk tunnelboremaskin stått faststøpt i en jernbanetunnel. Nå fjernes betongen, slik at man kan finne ut hvor skadet maskinen er, og gjenoppta tunnelbyggingen.

I august i fjor oppsto det et hull i en jernbanetunnel som Deutsche Bahn var i ferd med å bore under en av Europas viktigste strekninger for jernbanegods. Noen av tunnelelementene hadde forskjøvet seg, og vann og jord strømmet inn.

For å stabilisere tunnelen og forhindre ytterligere setninger, pumpet entreprenøren den skadede delen av tunnelen – inkludert den 134 millioner danske kroner dyre tunnelboremaskinen – full av betong.

Nå har entreprenøren endelig kommet fram til at de kan fjerne den 10.500 kubikkmeter store og omkring 160 meter lange betongproppen, slik at jobben i den skadede tunnelen kan gjenopptas. Det skriver Deutsche Bahn i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter nedenfor.

Normalt kjører omkring 30.000 passasjerer i opptil 180 godstog på banen gjennom Rastatt hver dag. På grunn av uhellet måtte passasjerene over i togbusser, og godstog omdirigeres, mens en del gods ble flyttet til lastbiler i stedet. Utfordringene for banegodsoperatørene ble forsterket av at Deutsche Bahn var i gang med å bygge om en del andre strekninger på samme tidspunkt, så en del av trafikken måtte kjøre gjennom Frankrike i stedet. Kaoset varte i to måneder. Man kjenner fremdeles ikke årsaken til uhellet, men det har blitt spekulert i ulike årsaker. På strekningen under jernbanen var det bare fire meter mellom taket i tunellen og jordoverflaten. For å forhindre setninger ble jorden fryst, men kanskje var kombinasjonen av kraftig regn og en varm sommer for mye for nedfrysingsutstyret. (Foto: Deutsche Bahn AG / Armin Skierlo)
Normalt kjører omkring 30.000 passasjerer i opptil 180 godstog på banen gjennom Rastatt hver dag. På grunn av uhellet måtte passasjerene over i togbusser, og godstog omdirigeres, mens en del gods ble flyttet til lastbiler i stedet. Utfordringene for banegodsoperatørene ble forsterket av at Deutsche Bahn var i gang med å bygge om en del andre strekninger på samme tidspunkt, så en del av trafikken måtte kjøre gjennom Frankrike i stedet. Kaoset varte i to måneder. Man kjenner fremdeles ikke årsaken til uhellet, men det har blitt spekulert i ulike årsaker. På strekningen under jernbanen var det bare fire meter mellom taket i tunellen og jordoverflaten. For å forhindre setninger ble jorden fryst, men kanskje var kombinasjonen av kraftig regn og en varm sommer for mye for nedfrysingsutstyret. (Foto: Deutsche Bahn AG / Armin Skierlo)

Den 5. februar rullet en gravemaskin inn i tunnelen, og begynte å hakke løs på betongproppen. Planen er å hakke videre inntil begynnelsen av mai. Etter det skal det lages en åpning i taket på tunnelen, og den skal tjene som nødutgang og til å transportere materialer opp og ned.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.

Den uhellrammede delen av tunnelen er omkring 40 meter bak borehodet. Tunnelsegmentene har forskjøvet seg over en strekning på omkring 50 meter. For å stabilisere tunnelen og forhindre ytterligere kollaps, pumpet entreprenøren Züblin omkring 10.500 kubikkmeter betong ned i tunnelen og begravde maskinen. Nå skal den 160 meter lange 'betongproppen' hakkes vekk. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG)
Den uhellrammede delen av tunnelen er omkring 40 meter bak borehodet. Tunnelsegmentene har forskjøvet seg over en strekning på omkring 50 meter. For å stabilisere tunnelen og forhindre ytterligere kollaps, pumpet entreprenøren Züblin omkring 10.500 kubikkmeter betong ned i tunnelen og begravde maskinen. Nå skal den 160 meter lange 'betongproppen' hakkes vekk. (Illustrasjon: Deutsche Bahn AG)

(Bakgrunn) Les hos danske Ingeniøren: Tysk tunnelboremaskin druknet i 10.500 m³ betong

30.000 tar buss for tog

Inntil videre har entreprenøren støpt en 120 meter lang, 15 meter bred og omkring én meter tykk betongplate over den uhellsrammede tunnelseksjonen, slik at banen kunne reetableres på et stabilt underlag over den utette tunnelen. Etter syv ukers stengning åpnet banestrekningen igjen den 2. oktober.

Det var sårt tiltrengt, for inntil da måtte 30.000 passasjerer hver dag bytte fra tog til buss og tilbake igjen når de skulle passere den uhellsrammede strekningen. Og godsoperatørene måtte finne alternative ruter og transportmidler for de opptil 180 godstogene som pleide å kjøre på strekningen hver dag.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Etter uhellet tog Deutsche Bahn ingen sjanser, og støpte 120 meter lange betongplater over både den uhellrammede tunnelen og den parallelle tunnelen, som på tidspunktet for uhellet fremdeles ikke hadde nådd fram til å krysse under banen. (Foto: Deutsche Bahn AG)
Etter uhellet tog Deutsche Bahn ingen sjanser, og støpte 120 meter lange betongplater over både den uhellrammede tunnelen og den parallelle tunnelen, som på tidspunktet for uhellet fremdeles ikke hadde nådd fram til å krysse under banen. (Foto: Deutsche Bahn AG)

Kan ikke reddes

Når betongen er kjørt ut, skal de tyske teknikere finne ut hvordan de kan komme videre. Tunnelboremaskinen, Wilhelmine, står fremdeles i tunnelen, og Deutsche Bahn har tidligere gitt uttrykk for at det sannsynligvis ikke er mulig å redde maskinen.

Wilhelmine har imidlertid en søster, Sybilla-Augusta, som står i et parallelt tunnelløp. Søstermaskinen ble ferdig med å bore i desember, men den har fremdeles ikke blitt tatt opp.

«Maskinen er ‘parkert,’ inntil det har blitt klarlagt hvordan begge tunneler kan gjøres ferdige under banestrekningen. Dette er fremdeles uavklart,» skrev avisen Süddeutsche Zeitung i november.

Tunnelen skulle bli åpnet i 2022, men ifølge tyske medier forventer Deutsche Bahn nå at tunnelen ikke åpner før i 2024.(

Tunneldiameteren er 9,6 meter innvendig. Så det er mye betong som skal graves vekk. (Foto: Deutsche Bahn AG / Thomas Klein)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.