I nesten et halvt år har en tysk tunnelboremaskin stått faststøpt i en jernbanetunnel. Nå fjernes betongen, slik at man kan finne ut hvor skadet maskinen er, og gjenoppta tunnelbyggingen.
I august i fjor oppsto det et hull i en jernbanetunnel som Deutsche Bahn var i ferd med å bore under en av Europas viktigste strekninger for jernbanegods. Noen av tunnelelementene hadde forskjøvet seg, og vann og jord strømmet inn.
For å stabilisere tunnelen og forhindre ytterligere setninger, pumpet entreprenøren den skadede delen av tunnelen – inkludert den 134 millioner danske kroner dyre tunnelboremaskinen – full av betong.
Nå har entreprenøren endelig kommet fram til at de kan fjerne den 10.500 kubikkmeter store og omkring 160 meter lange betongproppen, slik at jobben i den skadede tunnelen kan gjenopptas. Det skriver Deutsche Bahn i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter nedenfor.
Den 5. februar rullet en gravemaskin inn i tunnelen, og begynte å hakke løs på betongproppen. Planen er å hakke videre inntil begynnelsen av mai. Etter det skal det lages en åpning i taket på tunnelen, og den skal tjene som nødutgang og til å transportere materialer opp og ned.
Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.
(Bakgrunn) Les hos danske Ingeniøren: Tysk tunnelboremaskin druknet i 10.500 m³ betong
30.000 tar buss for tog
Inntil videre har entreprenøren støpt en 120 meter lang, 15 meter bred og omkring én meter tykk betongplate over den uhellsrammede tunnelseksjonen, slik at banen kunne reetableres på et stabilt underlag over den utette tunnelen. Etter syv ukers stengning åpnet banestrekningen igjen den 2. oktober.
Det var sårt tiltrengt, for inntil da måtte 30.000 passasjerer hver dag bytte fra tog til buss og tilbake igjen når de skulle passere den uhellsrammede strekningen. Og godsoperatørene måtte finne alternative ruter og transportmidler for de opptil 180 godstogene som pleide å kjøre på strekningen hver dag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kan ikke reddes
Når betongen er kjørt ut, skal de tyske teknikere finne ut hvordan de kan komme videre. Tunnelboremaskinen, Wilhelmine, står fremdeles i tunnelen, og Deutsche Bahn har tidligere gitt uttrykk for at det sannsynligvis ikke er mulig å redde maskinen.
Wilhelmine har imidlertid en søster, Sybilla-Augusta, som står i et parallelt tunnelløp. Søstermaskinen ble ferdig med å bore i desember, men den har fremdeles ikke blitt tatt opp.
«Maskinen er ‘parkert,’ inntil det har blitt klarlagt hvordan begge tunneler kan gjøres ferdige under banestrekningen. Dette er fremdeles uavklart,» skrev avisen Süddeutsche Zeitung i november.
Tunnelen skulle bli åpnet i 2022, men ifølge tyske medier forventer Deutsche Bahn nå at tunnelen ikke åpner før i 2024.(