ELBIL

17 spennende elbiler som kommer i 2022

Det ruller stadig nye elbiler inn til det norske markedet. Her er et knippe av dem som kommer i løpet av 2022.

Subarus første elbil kommer i 2022. En rekke andre nyheter er også på vei.
Subarus første elbil kommer i 2022. En rekke andre nyheter er også på vei. Foto: Subaru
Marius ValleMarius ValleJournalist
27. des. 2021 - 19:00 | Endret 10. mars 2022 - 14:31

2021 ble litt av et jubelår for elektrifiseringen av nybilsalget i Norge. Ved utgangen av året var det førstegangsregistrert 124.223 elbiler i landet. Det var en oppgang på 51,1 prosent sammenlignet med 2020.

Tesla gikk seirende ut, som største bilmerke i Norge i fjor. 20.397 førstegangsregistrerte biler utgjorde 11,6 prosent av markedet. Amerikanerne slo Volkswagens 16.926 biler og Toyotas 15.807 biler.

De tre mest registrerte elbilmodellene ble henholdsvis Tesla Model 3 (12.058), Volkswagen ID. 4 (8645) og Tesla Model Y (8267). Det var bare en fossilbil på listen over de ti mest solgte modellene, nemlig Toyota RAV4. Den ble til gjengjeld den nest mest solgte bilmodellen i 2021, med 8928 eksemplarer.

Det har kommet en mengde nye bilmodeller på markedet i 2021, men det er altså noen få modeller som virkelig dominerer salget. I 2022 øker utvalget ytterligere, og det blir interessant å se om noen av disse kan kare seg inn på listen over de ti mest solgte bilene neste år.

Det kommer såpass mange bilmodeller at vi ikke skal ta med rubbel og bit. Vi har i stedet samlet 17 modeller vi ser frem til i året som kommer.

Volkswagen ID. 5 er en ID. 4 med litt annen design. <i>Foto: Volkswagen</i>
Volkswagen ID. 5 er en ID. 4 med litt annen design. Foto: Volkswagen

Volkswagen ID. 5

Volkswagens nye ID. 5 er egentlig ikke noen stor nyhet i seg selv. Den er i all hovedsak en ID. 4 i en litt annen utforming. Men ettersom ID. 4 er en av årets mest solgte biler er det ikke utenkelig at mange nordmenn vil legge sin elsk også på ID.5.

ID.5 har skrånende tak bak, men likevel omtrent like mye bagasjeplass som ID.4. Den fås med og uten firehjulstrekk og kan leveres med hengerfeste som trekker inntil 1200 kg.

Bilen koster fra 436.300 kroner, eller 482.900 med firehjulstrekk. Produksjonen startet i januar, og leveres nærmere sommeren.

VW ID. Buzz-konseptet vist frem i Genève. <i>Foto: Marius Valle</i>
VW ID. Buzz-konseptet vist frem i Genève. Foto: Marius Valle

VW ID. Buzz

Det er fem år siden Volkswagen viste frem konseptet ID. Buzz under CES-messen i Las Vegas. 9. mars viste de endelig frem produksjonsutgaven av bilen

 ID. Buzz kommer til Norge i år, antakeligvis etter sommeren. Prisene er ikke kjent, men antakeligvis vil den begynne på rundt en halv million. Det før utstyr er lagt til. Bilen kan for eksempel fås med inntil sju seter, og med eller uten elektrisk sidedør, med eller uten firehjulstrekk, forskjellig batteristørre, og mye annet.

Den vil også komme i varebilvariant, kalt ID.Buzz Cargo.

Vi antar bilen vil skape fart i et elbilsegment som foreløpig er ganske lite. MPV-er, eller flerbruksbiler, finnes fra før, men de er alle bygge på delte plattformer, og skiller seg lite fra fossilvariantene. ID. Buzz er bygget på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, og er dermed en elbil tvers igjennom.

Hvordan den tas imot gjenstår å se.

Tesla Model S Plaid kan komme seilende på et skip fra California i2022. Foto <i>undefined:  Tesla</i>
Tesla Model S Plaid kan komme seilende på et skip fra California i2022. Foto undefined:  Tesla
Les også

Tesla Model S og X

Gamle travere gjenoppstår når Tesla mest sannsynlig vil tilby de nyeste utgavene av Model S og X i Norge i år. Da kommer de såkalte «Plaid»-utgavene, som gjør null til hundre på litt over to sekunder.

Det er ventet at de første eksemplarene dukker opp i Europa til i løpet av året. Det var dette Tesla selv skrev på sine nettsider inntil nylig. Nå er imidlertid disse opplysningene fjernet, og det er fremdeles uklart nøyaktig når Tesla begynner å levere nye Model S og etter hvert også X. 

Ettersom Tesla-sjef Elon Musk tidligere har sagt at S trolig lanseres i Kina i mars i år, er det ikke usannsynlig at den også dukker opp her rundt de tider. Den som lever får se.

Vi noterer oss imidlertid at det er registrert minst én ny Model X og to Model S i Norge i år, og at de eies av Tesla eller personer ansatt i Tesla. 

Nissan Ariya leveres sommeren 2022. <i>Foto: Jamieson Pothecary</i>
Nissan Ariya leveres sommeren 2022. Foto: Jamieson Pothecary

Nissan Ariya

Nissan kommer endelig med sin helt nye elbil Ariya i 2022. Det blir en viktig modell for produsenten, som her i landet virkelig har en spesiell posisjon i elbilmarkedet. Deres Leaf var den første elbilen som på alle måter var en vanlig bil, og det har blitt registrert over 72.000 Leaf på norske skilter gjennom tidene.

Nå selger Leaf riktig nok fortsatt bra, men med Ariya tar de steget over i SUV-segmentet.

Ariya skal koste fra 410.000 kroner, eller fra 530.000 kroner med firehjulstrekk. De første bilene leveres i juni. Opprinnelig skulle den leveres på nyåret, men halvledermangel har ført til utsettelser.

Vi prøvekjørte bilen i mars, og inntrykket vi satt igjen med var at bilen er komfortabel, har god plass, er støysvak og har høy kvalitetsfølelse. Rekkevidden varierer fra mellom 360 og 500 kilometer, avhengig av variant. 

Mercedes EQB

Mercedes fortsetter å elektrifisere modellutvalget sitt, og i år får vi stifte bekjentskap med en elektrifisert GLB, som heter EQB i elbilutgave. Vi får bilen inn til test i disse dager.

EQB er en sjuseter, og kan dermed bli aktuell for mange norske småbarnsfamilier. De to bakerste setene er nemlig hovedsakelig tenkt brukt til barn, ettersom de anbefales til personer som er inntil 165 centimeter høye.

Med en lengde på 4,68 meter og en bredde på 1,83 meter er ikke EQB noen utpreget storbil, men formen er slik at den likevel byr på romslig kupe. Bilen har rekkevidde på inntil 419 kilometer. Prisen starter på 487.000 kroner. Registreringsstatistikken viser at bilen allerede er registrert i 104 eksemplarer så langt i år.

Mercedes EQE 350 har 660 kilometer rekkevidde, og bakhjulstrekk. En variant med firehjulstrekk skal også lanseres senere. <i>Foto: Mercedes-Benz AG</i>
Mercedes EQE 350 har 660 kilometer rekkevidde, og bakhjulstrekk. En variant med firehjulstrekk skal også lanseres senere. Foto: Mercedes-Benz AG

Mercedes EQE

EQE er en elektrisk E-klasse, og retter seg mot kunder som vil ha en premiumbil, men ikke ønsker å ta steget helt opp til S-klasse eller EQS. Bilen har rekkevidde på 660 kilometer med bakhjulstrekk, og vil også bli tilgjengelig med firehjulstrekk.

I februar lanserte Mercedes bilen i to nye utgaver med AMG-logo

EQE er en sedan, og er nær fem meter lang. Den kommer med bagasjerom på 430 liter.

Prisen er ikke kjent, men det vil antakeligvis være mulig å tegne kontrakt over et stort prisspenn avhengig av utstyrsnivå. Vi regner med at EQE vil koste fra omtrent 600.000 kroner. De første eksemplarene leveres til sommeren.

Nio ET7 vist frem på Nordic EV summit2021. Foto <i>undefined:  Marius Valle</i>
Nio ET7 vist frem på Nordic EV summit2021. Foto undefined:  Marius Valle

Nio ET7

Mens vi snakker om sedaner, skal vi innom Nio ET7, som dukker opp i Norge til høsten. Nio ønsker å konkurrere i markedet for premiumbiler, og dermed samme kundegruppen som vurderer for eksempel Mercedes EQE.

ET7 er en fem meter lang firehjulstrekker som fås med batteri på 70, 100 og 150 kilowattimer. Den markedsføres med oppsiktsvekkende lang rekkevidde, på inntil 1000 kilometer. Riktig nok etter NEDC-kjøresyklusen vi ikke bruker her i Europa, så forventet rekkevidde er nok en del lavere.

Det interessante med Nio er at de lar deg kjøpe bilen uten batteri, men heller leie det for en fast månedsavgift. Dermed kan du også endre batteristørrelse etter behov, og du trenger ikke bekymre deg for at batteriet skal bli dårligere med tiden.

ET7 er ellers en sprek sak som gjør null til hundre på 3,9 sekunder. Hva den skal koste er foreløpig ikke kjent.

Hyundai Ioniq 6

En annen nyhet for alle som ikke er ute etter en SUV er Hyundai Ioniq 6. All verdens informasjon er ikke kjent om bilen, men den skal være basert på konseptbilen Prophecy som ble vist frem i 2020.

Bilen er bygget på Hyundai-gruppens eGMP-plattform, som Ioniq 5 og Kia EV6, men får en ganske annen form. Dette er en lav sedan, som trekker tankene mer i retning Tesla Model 3. Den skal komme med mulighet for firehjulstrekk, og ha motoreffekt på inntil 230 kilowatt. Rekkevidden vil trolig ligge i området rundt 500 kilometer.

Bilen skal angivelig ha blitt utsatt fordi Hyundai ønsket å sette inn større batteri. Den vil antakeligvis komme i produksjon til sommeren, med levering utover høsten. Men det er ikke bekreftet, og vi vet ingenting om prisen.

Renault Mégane E-Tech dukker opp i2022. Foto <i>undefined:  Marius Valle</i>
Renault Mégane E-Tech dukker opp i2022. Foto undefined:  Marius Valle
Les også

Renault Mégane

Renault er en gammel traver i elbilverdenen, men det begynner å bli lenge siden de slapp en helt ny elbilmodell. Det endrer seg når mye Megane kommer. Denne bilen er bygget på samme plattform som Nissan Ariya, og har 470 kilometer rekkevidde.

Denne bilen er et steg opp fra dagens Zoe, både i størrelse og teknologi. Større batteri, mer motoreffekt, og på innsiden er det infotainmentsystem basert på Android Automotive – noe vi finner hos Polestar og Volvo i dag.

Vi fikk prøvesitte bilen under IAA-messen i München i september, og inntrykket vi satt igjen med var at dette ser ut til å bli en svært hyggelig bil.

Megane vil komme i flere varianter. Den har 40 og 60 kilowattimer batteri, og 96 eller 160 kilowatt motor. Bilen leveres til norske kunder i månedsskiftet mai-juni, og koster fra 360.000 kroner. Toppmodellen koster fra 400.000 kroner.

Toyota Bz4x er Toyotas første helelektriske batteribil. <i>Foto: Toyota</i>
Toyota Bz4x er Toyotas første helelektriske batteribil. Foto: Toyota

Toyota bZ4X

BZ4X er ikke den første elbilen fra Toyota eller bilmerkene under Toyota-paraplyen, men det er den første på deres elbilplattform e-TNGA.

Toyota bZ4x kommer i 2023-modell som lanseres i juni.

BZ4x kan leveres med «yoke»-ratt, men det er ikke tilgjengelig fra start. Den har firehjulstrekk, og kommer med en såkalt X-mode. Denne skal gi god kontroll over ulike firehjulstrekkmoduser. 

Bilen leveres til kunder i juni, og koster fra 400.000 kroner med forhjulstrekk, eller 427.000 for firehjulstrekk. De to variantene har omtrent lik motoreffekt, hvor forskjellen er at forhjulstrekkutgaven kommer med 150 kilowatt motor, og firehjulstrekkutgaven kommer med to 80 kilowatt-motorer.

Batterikapasiteten er 71,4 kilowattimer, og rekkevidden skal være minst 450 kilometer. 

Subaru Solterra kommer fra samme kull som Toyota Bz4x. <i>Foto: Subaru</i>
Subaru Solterra kommer fra samme kull som Toyota Bz4x. Foto: Subaru

Subaru Solterra

I samme slengen kommer Subaru med sin egen variant. Solterra er ikke bare bygget på samme eTNGA-plattform, men skrus også sammen i samme fabrikk som Bz4x. Dette fordi Subaru og Toyota har samarbeidet om utviklingen.

Nå skal det nevnes at den norske Subaru-importøren hadde innvendinger mot at vi kalte Solterra og Bz4x praktisk talt samme bil i en tidligere versjon av denne artikkelen. De hevder at de to bilene er forskjellige.

Subaru har ikke publisert noen spesifikasjonsliste for europeisk utgave av bilen, men den japanske varianten har samme spesifikasjoner som Bz4x, og vi antar det samme vil gjelde for bilens om kommer hit. Altså enten 150 kilowatt og forhjulstrekk, eller firehjulstrekk med to 80 kilowatt-motorer, samt batteri på 71,4 kilowattimer.

MG ZS har fått en ansiktsløftning og større batteri. <i>Foto: SAIC MG</i>
MG ZS har fått en ansiktsløftning og større batteri. Foto: SAIC MG

MG ZS

Kinesiskeide MG har solgt ganske mange biler i Norge, og deres ZS er solgt i over 6200 eksemplarer så langt. I 2021 var ZS den 17. mest registrerte elbilen her i landet.

De har vært godt hjulpet av lav pris. En ZS har kostet rundt 240.000 kroner. Da skal det bli interessant å se hvordan det går med den nye versjonen av bilen som kommer i 2022. Den har fått en real ansiktsløftning, men også en solid prisøkning.

Billigste variant av nye ZS skal koste fra 312.000 kroner. Da har den fått en solid batterioppgradering, fra 45 til 70 kilowattimer, og rekkevidde på 440 kilometer mot 263 kilometer i forrige utgave.

Så det er ikke så mye tvil om at den er mye elbil for pengene. Nye ZS leveres til kunder i løpet av våren.

Stasjonsvognen MG 5 kan bli en slager i Norge. <i>Foto: SAIC MG</i>
Stasjonsvognen MG 5 kan bli en slager i Norge. Foto: SAIC MG

MG 5

I år kommer også en helt elektrisk stasjonsvogn. MG 5 leveres til kunder i løpet av mai, og er første elbil av sitt slag. Rekkevidden oppgis til 400 kilometer, og batteriet er på 61,1 kilowattimer.

Noen Volvo V70- eller VW Passat-erstatter er den nok ikke, men heller noe mer tilsvarende den utgåtte stasjonsvognutgaven av VW Golf. Bagasjerommet er på 479 liter. Tilhengerfeste er mulig, men bilen trekker maks 500 kg. Det kan være nok for mange formål, for eksempel å kjøre på søppeldynga eller å frakte en vaskemaskin.

I tillegg har bilen mulighet for 75 kg taklast.

Bilen kommer med mulighet for såkalt Vehicle to load, som vil si at du kan hente strøm fra batteriet. Praktisk om du skulle ha behov for å drive en høytrykksspyler eller en vannkoker.

Prisen starter på 310.000 kroner, men legger du på 15.000 kroner får du høyeste utstyrsnivå med blant annet 360 graders ryggekamera, korsryggstøtte, seter med imitert skinn, og 17 tommers aluminiumsfelger.

Maxus Euniq 6 skal gi svært mye plass for pengene. <i>Foto: RSA/ Maxus</i>
Maxus Euniq 6 skal gi svært mye plass for pengene. Foto: RSA/ Maxus

Maxus Euniq 6

En annen kinesisk nyhet er Maxus Euniq 6. Den skal leveres fra slutten av mars, og koster fra 370.000 kroner. Denne SUV-en henvender seg til de som har behov for stor bil, men ikke ønsker å bruke mye penger.

Vi kan trygt si dette er mye bil for pengene. Batteriet har 70 kilowattimer, og rekkevidden er 345 kilometer. Motoren har en effekt på inntil 130 kilowatt, og bilen har forhjulstrekk.

Bilen er 4,74 meter lang, 1,86 meter bred og 1,74 meter høy. Omtrent på størrelse med en Audi E-Tron, med andre ord, men med bagasjerom på hele 754 liter. En lovende bil, som vi ser frem til å få testet ut i løpet av året.

Det er ikke ventet at det blir solgt store mengder av denne bilen i år. Importøren forteller at de mottar 2500 biler, og disse skal fordeles på hele Norden. Men det er nok ikke helt urimelig å anta at de fleste vil selges i Norge.

Cupra Born er en litt kvassere ID.3.  <i>Foto: Cupra</i>
Cupra Born er en litt kvassere ID.3.  Foto: Cupra

Cupra Born

Vi skal ikke glemme den hissige fetteren til Volkswagen ID. 3, Cupra Born. Cupra er skilt ut som eget bilmerke under Seat, som igjen er en del av Volkswagen-gruppen.

Born er allerede på norske veier. 118 eksemplarer er levert så langt i år. Vi har allerede testet bilen, og syns den er et veldig godt kjøp i denne klassen. Bilen ser aggressiv ut, men hissigst er nok prisen på 324.200 kroner som gjør den billigere enn den ellers nesten like Volkswagen ID.3.

For rent teknisk er Born en ID. 3, bygget på samme plattform og med samme motor. Born har imidlertid et mer sportslig fokus, og kan leveres med egen «boost»-knapp på rattet, som øker effekten fra 150 til 170 kilowatt i noen sekunder. Bilen har også sportsunderstell.

Dette er nok en bil som først og fremst kan kjøres fort i svingene, for 0–100 kilometer i timen tar 7,2 sekunder.

Det er slett ikke sikkert at Lucid Air finner veien over Atlanterhavet i 2022, men det er lov å håpe. <i>Foto: Lucid</i>
Det er slett ikke sikkert at Lucid Air finner veien over Atlanterhavet i 2022, men det er lov å håpe. Foto: Lucid

Lucid Air

Jo da, vi skal innom Lucid Air også. De åpnet for reservasjoner i Europa i januar i 2020, med levering sent i 2021. De antydet da at Europa-lanseringen ville finne sted ett år etter at fabrikken deres i Arizona skulle starte produksjon.

«Sent i 2021» er forbi, og fabrikken i Arizona har bare så vidt kommet i gang med produksjonen, som startet i september i fjor. De leverte 125 biler i fjor, og i år var målet opprinnelig 20.000 eksemplarer.

Men tidligere i år nedjusterte de årsproduksjonen til 12–15.000 eksemplarer – opptil 40 prosent nedjustering. Årsaken er delemangel, men det har angivelig ikke med halvledere å gjøre. I stedet er det snakk om ting som glass og tepper. 

Det går med andre ord ikke helt på skinner for det nye bilmerket.

Sommeren 2021 ble det sagt at de planlegger å starte salget i Tyskland i løpet av 2022, skriver Electrive. De gjentok den uttalelsen senest i januar. Så får vi krysse fingrene for at denne nykommeren finner veien til Norge i løpet av året.

Men om vi skulle rangere listen etter biler som sannsynligvis kommer på norske skilter i 2022 ville nok Lucid Air havnet nederst. Når det er sagt: Vi håper Lucid gjør vår skepsis til skamme.

Les også

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.