Oppdraget omfatter også oppfølging i byggetiden. Strekningen som skal prosjekteres går mellom Frya i Sør-Fron til Vinstra i Nord-Fron. Fra Frya skal den nye E 6 gå i samme trasé som den nåværende i ca. halvannen kilometer. Deretter skiller de lag for godt, og ny E 6 går inn i den 4,3 km lange Hundorptunnelen.
Ved Harpefoss krysser den Lågen på en 250 meter lang bru og fortsetter nordover til Vinstra på vestsiden av elva. Brua er planlagt med fem spenn, men hvis fylkesmannen har innvendinger mot pilarer i Lågen, kan midtspennet bli forlenget og antall spenn redusert til tre.
Ca. 20 konstruksjoner inngår i den nye vegen. I tillegg til E 6 omfatter oppdraget ca. 10 km lokalveger og 2,5 gang/sykkelveg. Vegen får to felt, midtrekkverk og strekninger med forbikjøringsfelt.
Vegvesenet tar sikte på anleggstart høsten 2012. Før det kan skje må alle de fire reguleringplanene som vegstrekningen omfattes av, bli godkjent. Det har nylig skjedd med en av dem. Det er ventet at det samme skjer med de tre andre i løpet av første kvartal neste år.
Frya-Vinstra er den første av fire prosjekteringsstrekninger på ny E 6 mellom Ringebu og Otta. Avstanden mellom ytterpunktene er 56 km.