Innkjøpssamarbeidet på Sunnmøre, som består av 19 av kommunene i Møre og Romsdal, med Ålesund kommune i spissen, har utlyst konkurranse på rammeavtale for levering av asfalt til kommunene i innkjøpssamarbeidet. Rammeavtalen har en verdi på inntil 150 millioner kroner, og har en varighet på inntil fire år, fram til 2023.
Fristen for å levere inn tilbud er 29 mai.
Innkjøpssjef Jonny Indrevåg i Ålesund kommune er leder for innkjøpssamarbeidet, og forteller at det er flere grunner til at de 19 sunnmørskommunene har gått sammen på denne måten.
- Slutt på betongen: PEAB skal skifte dekket på E6 ved Gardermoen
Billigere og bedre service
– Markedssituasjonen i området gjør at vi samlet blir en attraktiv kunde, og dermed oppnår best mulig pris, kvalitet og service. For den enkelte kommune som er med, er det dessuten rasjonelt å slippe å gjennomføre hver enkelt anskaffelse selv.
– Hvor mye sparer dere på å kjøpe asfalt samlet, i stedet for at hver kommune kjøper inn for seg?
– Asfaltprisen er avhengig av oljeprisen, og er i stor grad bygd opp etter den såkalte «indeks Asfaltering av veger» med tillegg for frakt. Det gjør at det er vanskelig gjøre noen konkret sammenligning mot prisene enkeltkommunene betalte før, sier Indrevåg.
– Når dere entreprenører enkeltkommuner ikke ville fått tilbud fra, når dere går sammmen som dere har gjort?
– Nei. Asfalt er ferskvare, så leveringsavstandene utelukker at vi får noe større nedslagsfelt, sier Indrevåg.
Men i følge Indrevåg fører samarbeidet heller ikke til at små, lokale aktører utelukkes fra å delta i konkurransen, selv om det er satt krav om at leverandøren må ha erfaring fra oppdrag med levering av minst 10.000 tonn asfalt per år, for å kunne gi tilbud.
– Det er ingen små aktører på asfalt i området vårt, så det er ingen relevant problemstilling her.
Skaper forutsigbarhet
– Hvorfor har dere valgt å la kontraktene gå over fireårsperioder?
– Det er for å skape forutsigbarhet for entreprenøren, noe som igjen gjør at vi får et bedre tilbud når et kommer til kapasitet og kompetanse. Rammeavtalen er for øvrig bygd opp med en oppdeling på to år pluss ett år pluss ett år. Dermed har vi anledning til å avslutte kontrakten før det har gått fire år, om vi ønsker det.
Indrevåg sier at rammeavtalen også er fleksibel når det gjelder omfanget på asfaltleveransene.
– Det årlige omfanget er avhengig av politiske bevilgninger, og i 2017 og 2018 har det grovt sett blitt kjøpt inn mellom 30.000 og 40.000 tonn asfalt per år. I tillegg har kommunene anledning til å inkludere asfalt i anbud hvis de skal lyse ut større prosjekter. Dersom rammeavtalen når den kunngjorte verdien før det er gått fire år, må vi avslutte tidligere, og kunngjøre en ny tilbudskonkurranse.
- Her er vinnerne: Asfaltkontrakter verdt 2,9 milliarder med Statens vegvesen