Omtrent 2.000 mil veg, som i dag driftes av det svenske Trafikverket, kan bli privatisert. Det skriver nettstedet land.se.
Dermed overlates de til dem som bor langs vegen.
Større gjennomfartsveger
I Sverige, finnes det i dag omtrent 43 600 mil med private veger, som privatpersoner har ansvar for. Dette dreier seg om skogsbilveger og mindre grusveger med en bredde på oppmot 4,5 meter og lite trafikk.
Vegene som regjeringen nå vil privatisere, er i hovedsak gjennomfartsveger med bredde oppmot 6,5 meter og mye trafikk.
Dette reagerer talsperson i interessegruppen for beboerne i Drothem i Söderköping Ingegerd Edman på.
– Når staten overfører ansvar og vedlikehold for veier som ikke primært er for de som bor langs veien, men for offentlig trafikk, begynner den å ligne statlig ekspropriasjon av arbeidskraft og penger, sier hun til nettstedet.
Bedre veger
I et tilsvar utelukker ikke Trafikverket at forandringene kan føre til økte kostnader for privatpersoner.
– Det er klart at veiforeningen har et ansvar for å sikre at veien er trygg. Men veiforbindelser kan søke om offentlige tilskudd, og noen kommuner bidrar også, sier hun og forklarer at det også kan gi fordeler med en forandring av hovedeier, sier Jutta Pauna-Gren som er strategisk planlegger i Trafikverket.
– Det handler ofte om veger med lav trafikk, og de er ikke høyklassifiserte når det gjelder snøfjerning, for eksempel. Slike ting kan være bedre når veiene er individuelle. Når det gjelder tekniske problemer og kunnskapsprosesser, kan Trafikverket være behjelpelig, fortsetter hun.