Den korte anbudsfristen skyldes at Vegvesenet sendte ut veiledende kunngjøring om prosjektet i slutten av mai.
Fylkesveg 76 er også kjent som Tosenvegen. Den tar av fra riksveg 17 øst for Brønnøysund og møter E 6 i Grane kommune mellom Trofors og Majavatn. Underveis går den gjennom den 5 857 meter lange Tosentunnelen.
Strekningen som skal sikres, er rasfarlig hele året. Den har tidligere vært stengt på grunn av stein på vegen. Vegvesenet har vurdert muligheten for å sikre vegen uten å legge den i tunnel, men man kom fram til at det ikke lot seg gjøre.
Målvikhammartunnelen får T 8,5-profil. Den skal romme fem havarinisjer og en snunisje. Foruten driving av tunnelen omfatter oppdraget vann- og frostsikring, støp av portaler, anlegg av 400 meter veg i dagen og asfaltering. Elektroinstallasjoner er ikke med. Det settes ut i egen entreprise senere.
Vegen som nå heter fylkesveg 76, ble åpnet fram til Tosbotn innerst i fjorden Tosen tidlig på 60-tallet. Den var ikke planlagt for å betjene mange brukere. Tosentunnelen som ga forbindelse videre østover mot E6, kom først i 1986.. Strekningen som får avløsning av den nye tunnelen, inngår i den opprinnelige vegen. Den er ikke bare rasfarlig, den er også smal og svingete.
Statens vegvesen har utført prosjekteringen. Tunnelen finansieres med statlige rassikringsmidler. Vegvesenet planlegger åpning i desember 2012.