– Det tar dessverre tid å fikse. Men det langsiktige målet er at vi skal få flere tog i rute, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NRK.
Han og regjeringen vil bevilge 2,9 milliarder kroner ekstra i neste års statsbudsjett til å ta vare på jernbanen.
Dermed ønsker regjeringen å bruke totalt over 12 milliarder kroner til jernbanen, hvorav 6,6 milliarder kroner øremerkes til drift og vedlikehold mens 5,5 milliarder kroner blir til fornyelse av jernbanenettet.
Regjeringen ønsker å prioritere vedlikehold, noe Nygård påpeker er på høy tid.
– Det er fordi vi har sett at norsk jernbanes store utfordring er at det er et etterslep på vedlikeholdssiden. Vi har for store utfordringer med forsinkelser og innstillinger, sier Nygård.
I mars la regjeringen fram Nasjonal transportplan, hvor målet er 30 prosent færre forsinkelser og timer med innstillinger innen 2036.
– Norske pendlere har ikke råd til å stå på perrongen i seks år til før vi får en reell kursendring for jernbanen, sier MDGs partileder Arild Hermstad.
– De store pengene til vedlikehold og utbedringer må på plass allerede nå. Selv om regjeringen legger noe mer penger på bordet til neste år, vil de likevel at mesteparten av pengene skal komme først etter 2030, sier han.