Klokken 12 i dag gikk alarmen hos Telenor: En serverfeil førte til at rundt 20.000 abonnenter på IP-telefoni mistet forbindelsen.
Både bedriftskunder og privtpersoner er berørt av feilen.
Ukjent omfang
– Vi vet foreløpig ikke den eksakte årsaken til utfallet, sier informasjonssjef Atle Lessum hos Telenor til Teknisk Ukeblad.
Det er også uklart om summetonen forsvant flere steder i landet, eller om feilen var konsentrert til et mindre område.
En av ti
Telenor har 186.000 IP-telefonabonnenter. Dermed rammet utfallet mer enn ti prosent av kundemassen.
De fleste linjene kom i orden i løpet av kort tid.
– Og de fleste forbindelsene var fikset etter en og en halv time, rapporterer Lessum.
Omstart
Telenor kan imidlertid vente seg en mengde henvendelser på kundeservice etter hvert som folk kommer hjem fra skole og arbeid.
Det er da de fleste merker at telefonen ikke virker.
– En IP-telefon kan trenge en omstart etter en slik feil. Et tips er å skru systeet av og på, slik at telefonen logger seg på på nytt, sier Atle Lessum.