I 2016 omkom sju personer i forbindelse med skipsulykker i Norge. Det er det laveste antallet siden slutten av 1980-tallet, ifølge Sjøfartsdirektoratet.
I 2016 registrerte direktoratets ulykkesdatabase totalt 446 ulykker til sjøs, mot 499 året før. Antall forlis i fjor var 16, mot 22 forlis i 2015, da ni personer omkom på sjøen.
Vi må tilbake til 2009 før vi finner et år med færre skipsulykker enn 2016, mens antallet personulykker ikke har vært så lavt siden 1988/1989.
– Det er positivt at tallet på ulykker går ned totalt, og det jobbes godt med dette i både næringen og direktoratet, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.
Flest grunnstøtinger
Det er grunnstøtinger og kontaktskader (kollisjoner med for eksempel brygger eller andre skip) som utgjør den største andelen av skipsulykkene, med brann som den tredje mest hyppige årsaken.
Tallene fra direktoratet viser at det er risikofylt å være yrkesfisker. Av 16 registrerte forlis i fjor var ti fiskefartøyer som gikk ned, og av de sju dødsfallene var seks på fiskefartøy.
Alle fiskefartøyene var norskregistrerte, og alle de omkomne ombord på disse var norske statsborgere. I 2015 omkom bare én person fra fiskefartøy.
– Mange dødsulykker i fiskefartøy
– Fiskefartøy er en fartøygruppe hvor vi historisk sett har hatt mange dødsulykker, og vi har stort fokus på ulykkesforebyggende arbeid rettet mot fiskeflåten, sier Akselsen.
Det ble registrert til sammen 232 personskader i forbindelse med fjorårets 446 ulykker til sjøs. Det er en nedgang på 30 sammenlignet med året før. Av skadene utgjør 41 prosent støt- og klemskader, mens 33 prosent skyldes fall til sjøs, viser statistikken til Sjøfartsdirektoratet.