At asfaltfabrikker går i vintermånedene er en sjeldenhet, og faktisk er det første gang i historien at Lemminkäinen Norges avdeling i Tromsø skal produsere asfalt i februar og mars, hvor snøen og kuldegradene stort sett dominerer veinettet. Byggingen av tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Troms fylke, levert av det sveitsiske entreprenørselskapet Marti, gjør det imidlertid mulig.
Full aktivitet
- Vinterasfalteringen er en god løsning for å sikre at de øvrige byggeaktivitetene kan gjennomføres i riktig rekkefølge. Entreprenøren er avhengig av å få asfaltert tunnelen slik at det kan gjøres videre arbeider i og rundt tunnelen i etterkant. Vi synes det er en spennende og god løsning, sier Kenneth Tangen, regionsjef for Region Nord i Lemminkäinen Norge.
Asfaltering om vinteren er vanligvis ikke mulig som en følge av frost og snø på veibane. I en tunnel, med tak over hodet, stiller saken seg annerledes, men frost og snø gjør fortsatt jobben krevende.
- Vi må sørge for at tilslagene vi benytter i asfaltproduksjonen ikke fryser til, og at fabrikken går som den skal, selv om det er kaldt ute. Løst på riktig måte tror vi dette imidlertid kommer til å gå veldig fint. Vinterasfalteringen sørger for full aktivitet hos oss i en periode som vanligvis er stille og rolig, sier Tangen.
Fraktes med båt fra Tromsø
Som en følge av store kjøreavstander kommer asfalten til å bli fraktet i båt fra Tromsø, før den blir lastet i bil og transportert til anleggsområdet.
- Dette blir en spennende vinterjobb, og vi gleder oss veldig til å komme i gang, avslutter Tangen.
I tillegg til asfalteringen av tunnelen skal Lemminkäinen Norge gjennomføre asfaltering av vei på utsiden av tunnelen, men dette gjøres ikke før våren har kommet og snøen har gått.