Når Lufttransport overtar Sysselmannens helikoptertjeneste 1. april, er det med to 1991-modeller AS332 L1 Super Puma.
Men etter en runde med ombygging og oppgradering hos Heli-One på Sola, skal de 22 år gamle maskinene framstå som moderne allværs søk- og redningshelikoptre (sar).
Som kjent er flesteparten av 330-skvadronens Sea King-helikoptre nesten tjue år eldre.
Japan i stedet for Island
Da kontrakten ble inngått i fjor, var planen til Lufttransport å viderelease den ene maskinen (LN-OMX, serienummer 2351) som flyr på Svalbard i dag med Airlift-logo, og i tillegg hente en tilsvarende Super Puma (TF-GNA) som i dag flyr for den islandske kystvakten.
Den islandske maskinen skal allikevel ikke benyttes. I stedet har Knut Axel Ugland Holding AS, som eier Lufttransport, kjøpt en AS332L1 (serienummer 2332) som tidligere blant annet har fløyet for den japanske kystvakten.
Maskinen befinner seg nå hos Vector Aerospace i Canada, der den er i ferd med å gjennomgå en hovedinspeksjon. Det tunge vedlikeholdet skal være ferdig i slutten av måneden.
– I månedsskiftet oktober/november er planen å frakte helikopteret fra Vancouver til Sola, enten med et An-124 eller Il-76, opplyser Hans Arne Jensen, som er forretningsutvikler i Lufttransport.
Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre
Bytter helikoptre
Heli-One skal gjennomføre cirka 25 ulike oppgraderinger og endring av utstyret på de to helikoptrene.
– Vi har startet arbeidet med design og engineering, forteller Heli-One-direktør Lars Landsnes til Teknisk Ukeblad.
Kontrakten ble offentliggjort på Helitech i London tidligere denne uka.
Det er mest å gjøre på maskinen som snart kommer fra Canada.
Helikopteret skal være ferdig modifisert innen 15. februar, da det sendes nordover og settes inn i beredskapen på Svalbard som erstatning for LN-OMX som da flys til Sola for oppgradering.
Her er det blant annet snakk om ny multiheisplattform, et tilstandsovervåkingssystem (hums), ny ambulanseinnredning, Euronav og ny konsoll for flir-systemet (det infrarøde søkekameraet).
Ettersom Airlift har kontrakten ut mars, skal de drylease det nye Lufttransport-helikopteret i halvannen måned.
Les også: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner
330-skvadron fra 2020?
Airlift opererer i dag Sysselmannens helikoptertjeneste på Svalbard med to Eurocopter-helikoptre av typen AS332 L1 og AS365 N2 Dauphin.
For snart et år siden vant altså Lufttransport kontrakten om å drive tjenesten fra 1. april 2014 i seks år, med mulighet for 2+2 år forlengelse.
Lufttransport har fløyet helikoptre for Sysselmannen tidligere, men tapte kontrakten til Airlift fra 1. april 1996. Airlift fikk ti nye år fra 2004 før altså Lufttransport nå overtar tjenesten og faktisk også det ene helikopteret.
I 2020 kan det skje at 330-skvadronen overtar. Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er Justis- og beredskapsdepartementet i ferd med å bygge en ny hangar:
Ettersom det kan tenkes at man i framtiden vil gå for full tilstedevakt på Svalbard med en driftsmodell mer lik fastlandet, dimensjoneres hangaren for den største kandidaten til å overta for Sea King.
Det vil si at hangaren må ha plass til to AW101 med spredte rotorer, samt ytterligere en maskin uten hovedrotor.
Les også:
Norsk press har gitt NH90-helikoptre med færre feil