Budsjettet til Samferdselsdepartementet er fordelt slik:
- Om lag 10,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøyretøytilsyn og vegforvaltning – en økning på vel 870 millioner kroner eller 9,1 prosent fra vedtatt budsjett 2014.
- Om lag 14,1 milliarder kroner til investeringer på riksvegnettet, inkludert midler til rassikring – en økning på kroner eller 12,3 prosent fra vedtatt budsjett 2014.
- 580,4 millionar kroner som statlige tilskudd til skredsikring på fylkesvegnettet
- 16,5 millioner kroner til Vegtilsynet – statlig tilsyn med veginfrastrukturen for offentlig veg
- 694,5 millioner kroner til statlig kjøp av riksvegferjetjenester
- 445,9 millioner kroner til ”Vederlag for OPS-prosjekt” (årlig statlig nedbetaling av tre vegprosjekter i perioden 2005-09 etter modellen ”offentleg-privat-samarbeid, OPS”)
- 221,5 millioner kroner til ”Rentekompensasjon for transporttiltak i fylka”
- 333 millioner kroner infrastrukturtiltak på vegnettet i Nord-Norge – som kompensasjon for auka arbeidsgivaravgift (tiltak og kompensasjon kjem i tillegg til Nasjonal tansporftplan 2014-2023).
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Smartere bygg med eksperthjelp: Porsche-senteret kutter energibruken med 175.000 kWh i året
- Denne økningen gjør det mulig å styrke vedlikehold og fornying av riksvegene, slik at vi i 2015 reduserer vedlikeholdsetterslepet for første gang på flere tiår. Økningen gir også rom for at det neste år kommer oppstartsmidler til alle store prosjekter som i av Nasjonal transportplan 2014-2023 er forutsatt startet opp i 2015. Regjeringen styrker ellers planleggingen av nye prosjekt med sikte på blant annet oppstart av viktige prosjekter for ferjefri E39 og utbygginger av E6 og E18, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.