SAMFERDSEL

264 millioner kroner skiller høyeste fra laveste bud

Seks ulike selskaper ønsker å prosjektere undervannstunnelen Rogfast.
Seks ulike selskaper ønsker å prosjektere undervannstunnelen Rogfast.
25. apr. 2014 - 19:19
Vis mer

Torsdag gikk fristen for å levere inn tilbud på prosjekteringen av Rogfast ut.

Vegvesenet kunne fredag presentere seks tilbud med store variasjoner i prisen.

Stort sprik i pris

Oppdraget omfatter planlegging og prosjektering av E39 Rogfast fra Harestad i Randaberg kommune til Laupland i Bokn kommune.

Det laveste tilbudet på 85 millioner kroner ble levert inn av Norconsult.

Etter det kom Multiconsult med et pristilbud på 99,7 millioner kroner, Sweco Norge med 111,79 millioner. Cowi med 122,40 millioner og AF Mott Macdonald Norge/Geoconsult Zt Gmbtt med 144,39 millioner.

Det høyeste tilbudet på 349 millioner, mer enn fire ganger så høyt som Norconsult sitt tilbud, og over to ganger så høyt som det nest høyeste tilbudet kom fra ÅF Norge.

– De fem første tilbudene var som ventet. Men tilbudet fra ÅF Norge kom veldig overaskende, sier prosjektleder for utbyggingen Tor Geir Espedal.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

ÅF overasket

Espedal sier prisforskjeller er vanlig når det kommer til prosjekteringstilbud, men han er ikke vant til at spennet er såpass stort.

– Vi ber om pris på estimert antall timer konsulenttimer der det er behov for for å få gjennomført oppgavene. Når noen gir et lavt tilbud kan det tyde på at de har erfarne folk og god kompetanse innen fagfeltet, sier han.

Ottar Skarstein administrerende direktør i ÅF Infrastruktur AS er på motsatt side overasket over konkurrentenes lave tilbud.

– Vi vet ikke hva bakgrunnen for de andre tilbudene er, men synes de er fryktelig lave, sier han.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

Pris ikke avgjørende

Skarstein understreker at prosjekteringen av Rogfast er en meget komplisert oppgave.

– Vi har nettopp gjennomført et tilsvarende prosjekt i Stockhom, og har hentet tallene våre derfra. De er grundig gjennomarbeidet, sier han.

John Nyheim, administrerende direktør i Norconsult er derimot helt uenig med Skarstein.

– Jeg har knapt sett liknende pris-sprik før, og forstår ikke hvordan de har kommet frem til en såpass høy pris, sier han.

Les også: – Anbud er helt forkastelig

Erfaring fra Ryfast

Nyheim viser til likheter med prosjekteringen av Ryfast, som Norconsult har jobbet med.

– Gjennom arbeidet med Ryfast har vi fått god erfaring og ser derfor muligheten til å jobbe enda mere effektivt enn vi har gjort der. Det gir også muligheten for redusert pris, sier han.

Han legger til at Norconsult mener marginen på tilbudet er god.

Men siden pris kun teller som 50 prosent av tilbudet når Vegvesent skal ta sitt endelige valg, betyr det likevel ikke at ÅF Norge er ute av bildet til tross for betydelig høyere pris enn konkurrenten.

– Pris er bare en av flere faktorer, og dermed ikke avgjørende for hvem som får jobben, sier Espedal.

Vegvesenet håper å ha signert kontrakten på prosjekteringen innen sommerferien, og håper å være i gang over sommeren.

Les også:

Nordmenn prosjekterer spektakulær hengebru i Chile  

1650 vegvesen-ansatte må nå ha etterutdanning

Vegvesenet vil forby rusttregt stål  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.