MARITIM

283.700 liter olje ut i sjøen etter fregatthavariet

Miljøkonsekvensene av fregattkollisjonen i fjor blir omtalt som små.

Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad fotografert onsdag 14. november. Helge Ingstad kolliderte med oljetankeren TS Sola fredag 8. november 2018.
Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad fotografert onsdag 14. november. Helge Ingstad kolliderte med oljetankeren TS Sola fredag 8. november 2018. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
24. mai 2019 - 10:18

Nye utregninger fra Kystverket viser at KNM Helge Ingstad lekket 283,7 kubikkmeter med olje etter forliset ved Stureterminalen i Øygarden. Det aller meste var marin diesel, melder NRK.

Fregatten Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte klokken 4.03 natt til 8. november i fjor. Marinefartøyet fikk en stor flenge i skroget og sank på grunt vann i Hjeltefjorden.

Skipet ble liggende i fjæresteinene nord for Stureterminalen i Øygarden i nesten fire måneder før den ble hevet og fraktet til Haakonsvern i Bergen.

– Fordamper

Etter å ha samlet alle prøveresultat og befaringer, ferdigstiller Havforskningsinstituttet i disse dager den endelige rapporten om konsekvensene for miljøet etter fregattkollisjonen. Havforskningsinstituttet omtaler miljøkonsekvensene som små.

Stavanger 1983: ALEXANDER KIELLAND - SNUING/SENKING. "Alexander L. Kielland"-plattformen kantret 27. mars 1980 på Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 123 mennesker omkom. Her bilder fra forsøkene på snuing, - og den senere senkingen i 1983. Plattformen ble senket med 50kg sprengstoff, og sank på 712m dyp i Nedstrandsfjorden, nord for Stavanger. To tidligere snuoperasjoner var mislykket.   NTB arkivfoto:  Bjørn Sigurdsøn / NTB
Les også

Ny rapport om Kielland-ulykken: Viktige dokumenter forsvant

– Årsaken er at forurensningen har skjedd over flere måneder og over et stort område. Dieseloljen er et produkt som fordamper og forsvinner ganske raskt, sier sjefforsker Jarle Klungsøyr i Havforskningsinstituttet.

Opptil 200 sjøfugl rammet

Likevel har de registrert mellom 50 og 200 sjøfugl som de tror er tilgriset av olje. Det gjelder overveiende gråmåker, ærfugl og siland. Han minner om hvor uendelig mye verre det kunne gått. Oljetankeren hadde 625.000 fat råolje om bord.

– Hadde tankeren mistet lasten, hadde det gitt en katastrofe av dimensjoner vi ikke har sett i Norge før. Fjorden hadde blitt kraftig forurenset og også kysten nordover. Vi skal være veldig glade for at det ikke skjedde.

Flere ganger har Hallingdalselva gått over sine bredder på riksvei 7. Statens vegvesen vil ha en slutt på tilstander som dette.
Les også

Vegvesenet: Vil heve flomutsatte riksvei 7 i Nesbyen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.