3,5 km lang tunnel i Finnmark får gang/sykkelfelt

Skarvbergtunnelen på E69 i Porsanger i Finnmark tilfredsstiller ikke tidens krav. Nå skal den erstattes med en tunnel som blir både lengre og bredere. Den får et gang/sykkelfelt som blir atskilt fra kjørebanen med rekkverk.

E69 blir litt kortere enn i dag når den nye Skarvbergtunnelen blir ferdig i 2022, men det er langt viktigere grunner til omleggingen.
E69 blir litt kortere enn i dag når den nye Skarvbergtunnelen blir ferdig i 2022, men det er langt viktigere grunner til omleggingen. Illustrasjon: Satens vegvesen
25. apr. 2018 - 01:20

Oppdraget er lyst ut som totalentreprise. De som er interesserte, må melde seg på til prekvalifisering innen 23. mai. Vegvesenet vil velge inntil fem entreprenører som får delta i konkurransen om kontrakten.

Den nåværende tunnelen, som ble åpnet i 1968, er 2 920 meter lang. Den nye skal bli 3 470 meter lang.

E69 er den eneste vegforbindelsen til Nordkapp kommune. Oppdraget som er utlyst omfatter anlegg av 3 320 meter tilstøtende veger, 500 meter på sørsiden, 2 820 på nordsiden. Det skal også bygges en skredvoll på nordsiden.


Rasfarlig strekning fjernes

 

Hensikten med prosjektet er ikke bare å erstatte den gamle Skarvbergtunnelen med en ny som tilfredsstiller kravene i tunnelforskriften. Vegomleggingen skal også fjerne rasfarlige vegstrekninger fra europavegnettet, og den skal gjøre det lettere å ta seg fram for egen kraft. Nordkapp er et populært mål for mange, også for syklister, men tunnelene er en alvorlig hindring på vegen.

Til tross for lav standard og mangel på plass for syklister er det mange som sykler gjennom Skarvbergtunnelen om sommeren. På veg til målet må de også sykle gjennom den 6 875 meter lange Nordkapptunnelen som går under Magerøysundet.

G/s-veger i håndboka

 

Det er ikke noe skilt som forbyr myke trafikanter å ta seg gjennom disse tunnelene, men det er ikke særlig fristende - for å si det mildt.

I Vegdirektoratets siste håndbok, N500 som kom ut i 2016, er det beskrevet to tunnelprofiler som gir plass til gang/sykkelveger - T10,5 GS og T12,5 GS. Den nye Skarvbergtunnelen får profil T10,5 GS. Det omfatter et gang/sykkelfelt med en bradde på to meter.

Profilet skal brukes i tunneler med en ÅDT mellom 500 og 4 000. Det større profilet skal brukes i tunneler med en ÅDT mellom 4 000 og 8 000.


Rasteplass blir oppgradert


Det skal også anlegges gang/sykkelveg langs deler av de nye vegstrekingene i dagen. Hensikten er at trafikantene skal tilpasse seg situasjonen utenfor tunnelen.

Sør for tunnelen blir gang/sykkelvegen ca. 250 meter lang. På nordsiden blir den litt lengre. Den skal føres fram til en rasteplass i Skarvbergvika som skal oppgraderes til en helårs rasteplass. Oppgraderingen inngår i oppdraget.

Vegvesenet håper på anleggstart i år. I juli 2022 blir jobben fullført.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.