– Ja, dette er Norges råeste fylkesveitunnel. Det finnes ikke makan, og den finnes bare i Bergen. Hellane hvor gøy! sa fylkesordfører Jon Askeland da han åpnet den nye gangs-, løpe- og sykkeltunnelen mellom Fyllingsdalen og Mindemyren.
Den følger Bybanetraseen og går også gjennom den gamle 475 meter lange togtunnelen på Kronstad, som for 100 år siden var en del av Bergensbanen. Mange hadde møtt frem til åpningene, både i Fyllingsdalen og på Kronstad.
Hovedentreprenør på prosjektet har vært sveitsiske entreprenørkonsernet Martis norske avdeling. Rådgivende på hele bybaneprosjektet har vært Sweco, der tradisjonelle tegninger i stor grad er erstattet med 3D-modeller, både i planleggings- og gjennomføringsfasene.
Fylkesordføreren fikk æret av å være den første til å løpe i Fyllingsdalstunnelen.
– Bergen får som fortjent, og Bergen får noe som ingen andre har. Vi skal nå løpe i gang den lengste sykkel-, løpe- og gåtunnelen i verdenen. Og tunnelen er viden kjent ute i verdenen. Den har nådd 12 millioner lesere og lyttere gjennom mediene, aviser, radio, fjernsyn og sosiale medier. Dette er litt av en verdsbegivenhet.
Follobanen: Delvis stengt i syv måneder – 15. desember åpner tunnelen igjen
Kjempeløft sykkel, gange og løping i Bergen
Gang og sykkeltunnelen er også rømmingstunnel for Bybanen.
– Dette er unikt. Vi gjør et kjempeløft for sykkel, gange og løping i Bergen og får mer for pengene av infrastruktur vi likevel måtte ha. Med tunnelen blir det en helt ny hverdag. Dette er en veldig viktig start på sykkelsatsingen i Bergen. Med Fyllingsdalstunnelen, Kronstadtunnelen og de øvrige veinettet mellom, lagre vi nye snarveier for gang og sykkel fra Fyllingsdalen til Mindemyren, fra Kronstad til Fløen og hele veien mellom Fyllingsdalen og Bryggen. Dette er godt tenkt og godt utført. Nå skal vi gå, sykle og løpe mer. Dette er godt for byen, for folket og miljøet, og det er ennå en god grunn til å bebo Bergen, sa fylkesordfører Jon Askeland
Etter at fylkesordføreren hadde løpt tre kilometer i tunnelen, stilte rundt 1000 andre løpere opp for løpe en tre eller fem kilometer løype i tunnelen.
Flott snarvei til byen
Veidirektør Ingrid Dahl Hovland er stolt over satsingen på gang og sykkel i Bergen.
– Dette blir en flott snarvei inn til byen og en stor mulighet til å øke gang og sykkel i området. Den samlede kostnaden er 1,4 milliarder kroner. Dette er viktige investeringer for å tilrettelegge mer for gang og sykkel. Vi skal prioritere de myke trafikantene. Det er bra for folkehelsen, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Spektakulær lysdesign
Godt lysdesign i tunnelen har hele tiden vært en viktig prioritet for byggherren Bybanen Utbygging, og byggeleder Svein Arvid Oppedal tok selv initiativet til å få Light Bureau involvert i prosjektet.
Totalt er det brukt rundt 2000 stk Color Kinetics Archipoints og 80 stk ColorBurst styrt med systemet Pharos, levert av Signify.
I tillegg til det arkitektoniske lyset har Signify levert generell belysning til tunnelen, og det er installert ca. 500 Philips TubeLine armaturer som gir god almennbelysning til de syklende og gående i tunnelen.
LOS Elektro har hatt oppdraget med installasjon av det spektakulære lysanlegget.
Kinesiske firmaer vil bygge verdens første skipstunnel