Vi synes selvsagt at det beste du kan gi noen i julegave er en ny mobiltelefon. Samtidig befinner vi oss i en sjanger det er lett å trå feil i. Vi kan ikke vise deg hvilken mobil du bør kjøpe, men vi kan gi deg et knippe gode forholdsregler.
1. Vit hvem du kjøper til
Om du skal overraske noen med en mobiltelefon bør du ikke bare gå innom en mobilbutikk og kjøpe den første og beste modellen som presenteres for deg. Du må først finne ut hvilken telefon mottakeren har i dag, hva h*n bruker den til og om vedkommende er fornøyd med den. Her er tre eksempler på forskjellige målgrupper:
Personen som bytter mobil
- Det vil for eksempel ofte vise seg at årsaken til at din kjære mor/onkel/fetter/kompis/kjørelærer har en fem år gammel telefon er at h*n er fantastisk glad i den. Veldig mange knytter tette bånd til telefonen sin, og ville helst sett at de kunne byttet den inn i en ny - helt lik når den tok kveld.
I dette tilfellet er oftest det beste valget å gå for en oppfølger til denne telefonen, som ofte er ganske lik i bruk og design. Dette er ingen ufravikelig regel, så det er alltid en god idé å fiske litt etter informasjon. For alt du vet går mottakeren bare og venter på at telefonen skal ryke, så h*n kan kjøpe seg en frekk HTC Desire.
alltidPersonen som bytter mobil
Motsetningen til personen som knytter seg tett til mobilen sin, er personen som bytter telefon annenhver måned, og da blir valget mye vanskeligere. Her bør du spørre vedkommende hva som er den råeste telefonen per dags dato (denne målgruppen vet dette), så vil du få et temmelig solid hint om hva du bør kjøpe. Bare pass på at mottakeren ikke allerede har kjøpt denne modellen når julaften kommer.
To telefoner som mest sannsynlig vil slå an hos den som "alltid" bytter mobil.
Her må du også belage deg for å grave dypt i lommeboken, da denne målgruppen holder seg til toppmodeller og lite annet.
Barn/ungdom
Om du skal kjøpe mobil til ungene har du plutselig andre kriterier å forholde deg til. Her er det ofte utseende og underholdningsfunksjoner som gjelder, og det kan være greit å velge ein modell som ser ut som den tåler en trøkk. Om barnet ikke har hatt mobil før, må du også finne et passende abonnement eller kontantkort.
NB! Om du planlegger å kjøpe mobil til barn som ikke er dine egne, så snakk for guds skyld med foreldrene først. Mange foreldre har sterke meninger rundt barn og mobilbruk, og det er slett ikke sikker de er interessert i at ungene skal få mobiltelefon i en alder av åtte år.
2. Ikke kjøp en låst telefon
Om du kjøper en mobiltelefon til noen er det en dårlig idé å kjøpe med abonnement. Totalprisen blir i de aller fleste tilfeller høyere enn om du kjøper den ulåst.
Her er det tydelig illustrert hvor mye det lønner seg å kjøpe en telefon med bindingstid.
Du må selv stå som juridisk eier av abonnementet og betale ut bindingstiden, og med mindre abonnementet faktisk passer bruken din perfekt, går du i tap.
3. Kjøp i fysisk butikk
Når du kjøper mobil til andre er det alltid greiest å gå i en fysisk butikk fremfor å bestille på nettet. Da vil du kunne få god hjelp av betjeningen når du skal finne frem til riktig telefon.
Personen som står bak disken i en mobilforretning har mer peiling på mobil enn de aller fleste, og vil være til stor hjelp med å finne en telefon som oppfyller kriteriene.
Å handle i en fysisk butikk er ofte en hundrings og to dyrere enn å handle på nettet, men husk at du da alltid har et sted å oppsøke om det skulle være problemer, istedenfor å drive å sende telefonen frem og tilbake i posten.
NB: Mobilforhandlere er ikke forpliktet til å gi bytterett på telefonene de selger, så akkurat dette bør du sjekke mulighetene for når du kjøper. Smil pent og forklar situasjonen, så spørs det om du ikke kan få en avtale i land. Men ha forståelse for at butikken ikke nødvendigvis har kapasitet til å ta alt ekstra papirarbeidet dette innebærer.
PS! Om du velger å handle på nett må du huske å bestille telefonen i god tid. Om Posten får inn pakken etter 16. desember gir de ingen garanti for at den kommer frem før julaften.