Av mer enn 30 ulike selskaper er seks stykker nå valgt ut til prekvalifisering av Follobanens største kontrakt.
Kontrakten gjelder tunnelboring med tunnelboremaskiner (TBM) gjennom det som blir Nordens lengste jernbanetunnel.
Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt
Seks prekvalifiserte
Av selskapene som ønsket å få kontrakten var sammenslutninger fra hele Europa og fra Asia. Jernbaneverket opplyser at selskapene er vurdert ut fra kapasitet, arbeidserfaring og soliditet.
Seks parter har nå fått tilsendt teknisk- og kommersielt tilbudsgrunnlag. De seks partene er:
- Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Acciona Infraestructuras og Ghella (Spania – Italia)
- Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Gülermak – Samsung – Pizzarotti (Tyrkia – Korea – Italia)
- Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragados (Norge – Tyskland – Spania)
- Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene NCC Construction, Vinci Construction Grands Projects, og Wayss & Freytag Ingenieurbau (Norge – Frankrike – Tyskland)
- Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Obrascon Hauarte Lain, SK Engineering & Construction (Spania – Korea)
- Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)
Les også: Vegvesenet slår setnings-alarm etter sprekk i den hvite prestisjebrua i Bjørvika
Forberedende arbeider i gang
Det er i alt fire, store totalkontrakter i Follobaneprosjektet. I tillegg til de to tunnelkontraktene, omfatter en av kontraktene innføring av den nye banen til Oslo S og en kontrakt gjelder strekningen Langhus-Ski, inkludert bygging av kollektivknutepunktet nye Ski stasjon.
Alle kontrakter for forberedende arbeid i Follobaneprosjektet er nå inngått. De forberedende arbeidene omfattes av om lag ti større kontrakter.
I tillegg kommer noe mindre kontrakter knyttet til blant annet sikring av naboeiendommer, grunnvann, og energibrønner.
Les også:
Ny maskin støper vei og legger skinner i ett