Omkring 70 prosent av strandsonen langs kysten i Norge er tilgjengelig for opphold og ferdsel. I Oslo gjelder dette imidlertid bare 30 prosent.
Tilgjengelighet til strandsonen varierer betydelig, men samlet sett er 70 prosent av 100-metersbeltet langs kysten tilgjengelig for opphold og ferdsel.

De ti rasfarlige fjellpartiene som NVE alltid overvåker


Mindre areal i Oslo
I Finnmark er 90 prosent av strandsonen tilgjengelig, mens det i Oslo er 30 prosent.
En stor del av forklaringen er at Oslo har et strandsoneareal på 4164 dekar, mens det i Finnmark er på hele 502.342 dekar.
Når det langs kysten er store variasjoner i presset på strandsonen med tanke på bygging av boliger, hytter, veier og næringsområder blir forskjellene i tilgjengelig strandsone også store, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Zoom inn på kartet under for å se hvor strandsonen går.
Bekymret for høy byggeaktivitet
Både styreleder Ane Mari Braut Nese i Friluftsrådenes Landsforbund og stortingsrepresentant Nils Kristen Sandtrøen i Arbeiderpartiet sier de er bekymret over det høye byggeaktivitetsnivået langs strandsonen.
– Det er særlig uheldig at mer enn halvparten av søknadene er innvilget ved dispensasjon. Dermed mister en helhetlige vurderinger, sier Braut Nese.
– Presset på strandsonen er allerede stort, og vi mener at det for ofte gis dispensasjoner fra byggeforbudet i 100-metersbeltet langs sjøen, sier Sandtrøen (Ap).
751 søknader om dispensasjon for å bygge i strandsonen ble innvilget i 2018 ifølge tall basert på KOSTRA-rapporteringen, melder SSB. Det er omkring 100 færre enn året før.
SSB skriver også at det er det en nedgang i antall bygg som bygges i strandsonen. De opplyser at det i 2017 ble gitt 3800 byggetillatelser langs hundremetersbeltet.
Foreløpige tall fra 2018 viser at det ble gitt 3078 tillatelser til igangsettelse av bygging. Men på grunn av etterslep i registreringen i Matrikkelen kan dette tallet bli justert.


Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt