300 kommuner er uten hurtigladere

En Mitsubishi Miev og en Tesla Model S står og lader på el-bil parkeringen på Filipstad i Oslo.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
En Mitsubishi Miev og en Tesla Model S står og lader på el-bil parkeringen på Filipstad i Oslo. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Bilde: Varfjell, Fredrik
29. aug. 2017 - 07:30
Norge er allerede blant de fremste elbillandene i verden, men 300 av landets kommuner mangler hurtigladere.

Det er omtrent 850 hurtigladere til elbil i Norge, men det er behov for 3.000 flere innen 2020, skriver Nationen og viser til beregninger fra Norsk elbilforening.

– Elbilforeningens oversikt viser at fortsatt mangler hele 300 distriktskommuner hurtigladere for elbiler. Tilgang til hurtigladning langs veinettet i hele landet er kanskje den viktigste barrieren for at folk skal velge å skifte til elbil, sier foreningens generalsekretær, Christina Bu.

Det var omtrent 120.000 elbiler på norske veier i første halvår av 2017. Om Norge skal nå utslippskuttsmålene satt av Stortinget, må det øke til rundt 400.000 i 2020, ifølge foreningen.

Elbilforeningen sier det vil koste tre milliarder kroner å bygge 3.000 hurtigladere, en milliard i året fram til 2020.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité vedtok før sommerferien at det skal lages en nasjonal plan for alternative drivstoff, inkludert hurtigladere. Planen skal omfatte områder der det i dag ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut blant annet slike ladere.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.