18 personer mistet livet på norske veger i juni, mens Statens vegvesens foreløpige tall viser at 18 også ble drept i juli. Etter positiv utvikling i 2012 er vi nå tilbake på samme nivå på antall drepte som i 2011.
Brutal start på sommeren
– Sommermånedene har tradisjonelt vært ulykkesbelastede måneder med en av tre av alle dødsulykkene. Sommeren 2013 har fått en brutal start. Det er de typiske sommerulykkene som dominerer – møteulykker samt utforkjøringer som følge av høy fart, urovekkende høyt innslag av rus- og promillekjøring og manglende bilbeltebruk, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Vegdirektøren varsles umiddelbart om alle dødsulykkene – og får innen 24 timer en rapport fra Statens vegvesens ulykkeundersøkere på sitt bord.
– Mange har det uforståelig travelt i sommertrafikken. Sjåførene har et stort ansvar for å redusere risikoen for ulykker. Bilbelte må brukes og farten må tilpasses fartsgrensene samt vær og føreforhold. I 40 prosent av dødsulykkene har de drepte ikke brukt bilbelte, sier vegdirektøren.
Bedre sent enn aldri
– Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykkene og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke. Våre analyser viser at mange hadde overlevd med belte og mer moderat fart. Det er bedre å komme litt senere frem enn ikke å komme frem i det hele tatt, legger Gustavsen til.