Hæhre Entreprenør har gitt et tilbud på 1.787.895.057,01 kroner, som er hele 20 prosent lavere enn Skanska Norge As med et tilbud på 2.144.348.440,-.
Kun disse to entreprenøærene la inn pris på denne delen av ny firefelts E6 og dobbeltspor på Dovrebanen
Kontrakt og samhandlingsprosess
Tilbudene skal nå vurderes av byggeledelsen i Fellesprosjektet og en intern anskaffelsesnemd. Signering av kontrakten vil trolig skje i siste del av april.
Etter at Fellesprosjektet og entreprenøren som får oppdraget har undertegnet kontrakten, skal partene gjennom en fire ukers samhandlingsprosess. Fellesprosjektet E6-Dovrebanen regner med at byggearbeidene mellom Strandlykkja og Kleverud/Labbdalen vil starte i mai 2012.
- De gode forberedelsene entreprenørene ser ut til å ha gjort, er et godt utgangspunkt for samhandlingsprosessen og den påfølgende byggefasen, sier byggeleder Terje Halbakken i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.
Hva skal bygges?
Entreprenøren som får oppdraget skal blant annet bygge:
- Firefelts veg med midtdeler mellom Strandlykkja og Labbdalen. Strekningen er ca. 9,6 kilometer lang.
- Toløps vegtunnel, det vil si en tunnel i hver kjøreretning, med en lengde på 650 meter.
- Ett toplanskryss på Espa og ett toplanskryss på Strandlykkja. Begge kryssene har akselerasjonsfelt og felt hvor de som skal svinge av E6 i disse kryssene kan senke hastigheten.
- Dobbeltsporet jernbane mellom Strandlykkja og Kleverud. Strekningen er ca. 4,75 kilometer lang. I jernbanedelen av konkurransen inngår alt arbeidet opp til skinnegangen, mens det jernbanetekniske blir lyst ut som et eget oppdrag.
- 11,4 kilometer lokalveg.
- 4,4 kilometer gang- og sykkelveg.
- To rasteplasser tilknyttet E6.
- Der tunnel erstatter eksisterende veg ved Espa, skal entreprenøren gjøre om området der E6 går i dag til ett område som står i samsvar med det øvrige terrenget i området.