Vegen over Ifjordfjellet er tre mil lang. Inntil for få år siden hadde den en standard som gjorde det vanskelig å holde den åpen om vinteren, men nå skjer det store forandringer. To parseller har fått standard som helårsveg, og arbeidet er i godt gang på den tredje.
Nå står den fjerde for tur. Den går under betegnelsen Parsell 2 Skadjajávri. Nummeret henviser til at den er nr. to målt fra vest, Skadjajávri er navnet på et vann som ligger ved vegen.
Det meste av arbeidet vil bestå av fjellsprengning og masseflytting av sprengstein, legging av bærelag og slitelag og justering av jordskråninger. Sprengstein skal tas fra sidetak i nærheten av vegtraséen. Totalt uttak av stein er beregnet til 80 600 kbm.
Skjæringer og fyllinger skal slakes ut, og vegen skal få snøprofil. Vegen vil i hovedsak følge nåværende trasé i horisontalplanet.
Den som får kontrakten skal bygge opp vegen til og med slitelag. Jobben må fullføres høsten neste år.
De tre første kontraktene på ombygging av vegen over Ifjordfjellet gikk til HAB Construction fra Bærum. Ytterligere to parseller gjenstår før de tre milene over Ifjordfjellet har fått akseptabel standard. Vegvesenet tar sikte på anleggstart på den nest siste våren neste år.