Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vil innføre en vrakpant på inntil 40.000 kroner for dem som erstatter sine vrak med de mest miljøvennlige bilene.
– Vi vil gi inntil 40.000 kroner i vrakpant for dem som kjøper nullutslippsbil. Det vil stimulere folk til å bytte ut forurensende biler, få fart på fornying av bilparken vår samt stimulere til produksjon av nullutslippsbiler, sier Sp-lederen til NTB før hun skal møte sin tyske kollega i Berlin tirsdag.
Der skal hun snakke med Wolfgang Tiefensee om biler generelt, og om miljøbiler spesielt.
Tyske myndigheter innførte nemlig i januar en såkalt vrakbonus på omkring 22.500 kroner på biler eldre enn 9 år. Forutsetningen for å få pengene utbetalt, er at man kjøper en ny bil. Bonusen krever ikke at den nye bilen er en såkalt miljøbil.
Valgkampsak
Navarsete er inspirert og liker ordningen, men ønsker å innføre en vrakpant med det hun kaller dobbel miljøeffekt.
– Å få fart på salget av nye biler generelt vil redusere utslippene ganske betydelig, samtidig som det vil stimulere norsk elbilindustri, mener samferdselsministeren.
Bare de som kjøper nullutslippsbil, for eksempel elbil, vil få full vrakpant på 40.000 kroner. Deretter blir beløpet differensiert nedover, avhengig av hvor miljøvennlig bilen er.
– Hvis vi skal få fornyet bilparken, må vi være villige til å bruke midler som gjør at flere er villige til å kjøpe miljøvennlige biler, sier Navarsete.
Forslaget er blant Senterpartiets valgkampsaker foran stortingsvalget til høsten, og Navarsete er optimistisk med tanke på støtte fra sine venner i regjeringen. Hvor gammelt vraket må være, sier hun ingenting om.
Frp positive
Fremskrittspartiets og Høyres forslag om å øke vrakpanten for biler som er 20 år eller eldre til 20.000 kroner, ble avvist av regjeringspartiene.
Frps Bård Hoksrud i Stortingets transportkomité, er i utgangspunktet positiv til Navarsetes idé, selv om han stusser over at den kommer etter at Frps forslag ble avvist.
– Problemet er at ordningen forutsetter kjøp av miljøvennlig bil, og de er veldig dyre. De som har for dårlig råd til å kjøpe en slik bil, blir dermed straffet og må nøye seg med 1.500 kroner i vrakpant, sier Hoksrud til NTB.
Han vil gjerne gi en ekstra bonus til dem som kjøper miljøvennlige biler, men mener det viktigste er å bli kvitt de eldste bilene.
– Alle nye biler er både mer miljøvennlige og mer trafikksikre enn de gamle, påpeker Hoksrud.
600.000
I april hadde 600.000 benyttet seg av den tyske bonusordningen som ble innført i kjølvannet av finanskrisen. Samlet er det bevilget 45 milliarder kroner til tiltaket.
Navarsete mener panteordningen vil løfte norsk elbilindustri. Hun hevder den tyske vrakbonusen har reddet flere hundre tusen arbeidsplasser, og legger ikke skjul på hvor entusiastisk hun er.
– Den tyske vrakpantordningen er en suksesshistorie. De har fått bort enormt mange av de mest forurensende bilene og erstattet dem med biler med ny teknologi, forteller Navarsete.
Ordningen har imidlertid fått mye kritikk blant tyske økonomer, som blant annet mener at bilindustrien omsider er nødt til å innse at tilbudet overgår etterspørselen. Undersøkelser viser at de fleste som innkasserer bonusen, ville skiftet bil uansett. Dessuten viser det seg at det er utenlandske bilimportører som tjener aller best på ordningen.