Å konkurrere på pris om et oppdrag når prisen er fastsatt på forhånd, kan virke merkelig, men det er det ikke. Bymiljøetaten i Oslo har regnet ut hvor mange tonn asfalt man vil få lagt ut for beløpet som er stilt til rådighet. På bakgrunn av den mengden har man valgt ut hvilke gater og veger man vil gi nytt asfaltdekke. Entreprenørene er nå bedt om å gi pris på reasfaltering av disse.
- Hvis det er penger til overs når alle de nye dekkene er lagt, blir flere gater og veger asfaltert. Hvor mye asfalt som legges, blir avgjort på grunnlag av enhetsprisene som entreprenøren gir, sier Stein H. Johansen som er kontraktsansvarlig i bymiljøetaten i Oslo kommune.
- Hva skjer hvis kommunen bevilger mer penger senere?
- Da skjer det samme. Pengene blir brukt på grunnlag av enhetsprisene til enteprenøren, hvis bevilgningen kommer tidsnok til at pengene kan brukes i år. Hvis den kommer for sent, blir pengene overført til neste år.
- Hvor vil dere konsentrere innsatsen i år?
- Boliggatene får mye penger, men det blir en del til sentrumsgatene også. De som står på listen vår nå, er ikke garantert ny asfalt. Hvis en gate som ikke er prioritert, får store skader i vårløsningen, må vi omprioritere, sier Stein H. Johansen
Kommunen tar sikte på at arbeidet skal komme i gang 18. mai. Den som får kontrakten skal ikke bare legge ny, svart asfalt. Det er også planlagt rød asfalt i sykkelfelt i noen sentrale områder, blant annet på gatene rundt St. Hanshaugen.