41 omkom i en flybrann på Sjeremetjevo internasjonale lufthavn i Moskva søndag kveld, ifølge russiske myndigheter.
Det var 73 passasjerer og fem besetningsmedlemmer om bord på Sukhoi Superjet 100-95-flyet fra Aeroflot som var på vei fra Moskva til Murmansk.
Kort tid etter avgang varslet besetningen om bord i flight SU1492 om problemer, før de senere mistet radiokommunikasjonen.
I videoer publisert på sosiale medier ser man flyet gjøre en hard nødlanding. Flyet kommer med høy vertikal hastighet ned på rullebanen, gjør et hopp og lander deretter igjen med stor kraft da det bryter ut brann.
Flyet kjører et stykke på bakken, mens flammer og røyk velter ut av flyets bakdel, før det skjener av banen og stopper. Der ser man mennesker evakuere via de fremste nødutgangene, mens det åpenbart er mindre overlevelsesmuligheter for dem lengre bak. Ettersom flyet nettopp hadde tatt av, var det mye drivstoff om bord.
Motorbrann
Flyet tok av fra Sjeremetjevo klokka 18.02 og gjennomførte en nødlanding klokken 18.30, opplyser flyplassen.
Hva som var den utløsende årsaken til at flyet måtte snu, er fortsatt ikke kjent.
Aeroflot skriver at flyet hadde tekniske problemer, og bekrefter at det oppsto motorbrann etter nødlandingen.
SaM146-motorene på SSJ100 lages av franske Snecma og russiske NPO Saturn og er basert på CFM56.
Sukhoi oppgir at SSJ100-95-flyet med serienummer 95135 ble produsert i august 2017. Ifølge produsenten var flyet inne til planlagt vedlikehold i starten av april 2019. Det er så langt levert nærmere 150 av flyene som bygges på Sukhoi-fabrikken i Komsomolsk-on-Amur helt sørøst i Russland.
Lokale medier har skrevet at flyet kan ha blitt truffet av et lyn.
Brukes mellom Oslo og Moskva
SSJ100 fløy første gang i mai 2008 og ble sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR, i slutten av januar 2011. Lanseringskundene Aeroflot og armenske Armavia startet passasjerflygninger i april samme år.
Et knapt år senere, i mai 2012, havarerte et av flyene i et fjellområde i Indonesia i forbindelse med en demonstrasjonsflygning. Dette flyet hadde ingen tekniske feil, og ulykken tilskrives menneskelig svikt.
Aeroflot bruker Superjet SSJ100-95 også på ruta mellom Oslo og Moskva, i tillegg til Airbus A320.
På en Avinor-konferanse på Gardermoen i november 2011 kom det fram at Sukhoi er bevisst skepsisen russiske flyprodusenter og flyselskaper møter i Vesten. En salgsdirektør som holdt et innlegg tok en viss avstand fra russisk arv og framhevet at giganten Boeing har hatt en rådgiverrolle i prosjektet.
– Ja, Superjet-designen er russisk. Men på selve flyet er det kun aluminiumen som er russisk. Motorene er like franske som russiske og baserer seg på CFM56. Også avionikk, andre flydeler og interiør er vestlig, påpekte direktøren.
Det statlig eide flyselskapet Aeroflot opplyste i slutten av 2018 at de vil kjøpe ytterligere 100 fly av typen.
- Gardermoen-konferanse i 2011: Flyprodusent kjemper mot russerfrykt