Til tross for koronarestriksjoner og mindre trafikk har 42 personer mistet livet på norske veier hittil i år. Det er tre flere enn til samme tid i fjor.
Av de 42 omkomne er hele 35 menn, som tilsvarer en andel på 83 prosent.
– Vi vet at det er flest menn som blir tatt i å kjøre for fort, og at de oftere blir hardt skadd eller omkommer i trafikken. Resultatene ville blitt mye bedre med bare kvinner på veien, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
På samme tid i fjor hadde 11 kvinner og 28 menn omkommet i trafikken.
![Tirsdag var det storstilt markering på Stord da det enorme produksjonssskipet gjorde klar til å gå fra kai.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839616/NTB_Jcd0dDXRL_Q.jpg)
Ny gullkalv klar for Barentshavet: – Skal produsere enorme verdier for landet i minst 30 år
Vestland eneste uten dødsulykker
I mai omkom elleve personer i trafikken, fem av dem i løpet av pinsehelga. Av de elleve omkomne i mai var det ti menn.
Seks av de omkomne i mai, døde som følge av en singelulykke. Det kan for eksempel være utforkjøringer. To av singelulykkene har vært MC-ulykker. Johansen peker på at det er økt risiko for at flere råkjører når det er færre biler på veien.
Vestland er det eneste fylket uten dødsulykker i år. Viken er fylket med flest dødsulykker. Tolv personer bosatt i fylket har mistet livet i trafikken så langt i år.
![Mer av slikt er det Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj vil ha. Her står han foran et luftforvarssystem av typen Patriot.](https://images.gfx.no/130x87/2848/2848179/NTB_xA8qPh4DNCI.jpg)
Gir et IRIS-T luftvernbatteri: Norge gir 1 milliard kroner til luftvern i Ukraina