AG Tunnel har bygd tunnelen for Førdepakken, der Statens vegvesen leder byggearbeidet. Tunnelen er på 430 meter, og et unikt og dynamisk lysanlegg gjør tunnelen til en attraksjon.
Del av Førdepakken
– Å gå eller sykle på det smale fortauet i den gamle kKlettentunnelen, har vært et mareritt. I den nye, flotte tunnelen kan syklistene passere hverandre med god margin, og jeg tror at tallet som går eller sykler til skole og jobb vil øke kraftig med denne nye tunnelen, sa Sunnfjord-ordførar Jenny Følling, før hun låste opp sykkellåsen og slapp køen fram fredag ettermiddag.
Rundt 200 personer var møtt fram for å få med seg åpningen, og til stor glede for Førdepakken sine representanter var svært mange av dem barn og unge - på sykler, sparkesykler og til fots.
Unikbelysning
Den nye tunnelen er 430 meter lang, med to adskilte sykkelfelt, og et fortau for gående. I taket er det montert en spesiell effektbelysning, som gjør at en bølge av lys flyter innover i tunnelen når første fotgjenger eller syklist går inn. Kommer det noen fra motsatt side, drar han eller hun med seg en ny lysbølge. På den måten kan de som er i tunnelen merke om det kommer møtende trafikk, eller om noen kommer opp bak.
Rundt 3000 lastebillass med stein er kjørt ut i løpet av byggingen, og byggetiden har vært på ett år og tre måneder. Tunnelen har et tverrsnitt på 5,5 meter, og kostnaden er på ca. 110 millioner kroner.
Gratulerte Førde
Entreprenøren AG Tunnel har stått for bygging av tunnelen, og styreleder Frank Mohn representerte firmaet under åpningen.
– Først og fremst gratulerer til befolkninga i Førde med en flott ny gang- og sykkeltunnel, som vi håper vil være til stor nytte og glede. Og tusen takk til Førdepakken og Statens vegvesen for oppdraget, og for at de har vært en god samarbeidspartner underveis, sa Mohn.
Kletten gang- og sykkeltunnel er den første tunnelen der firmaet selv har stått for tunneldrivingen. De er fra før kjent i markedet for blant annet tunnelrehabilitering og vann- og frostsikring i tunneler.