LEDELSE

5 råd til hvordan bedriften din overlever koronakrisen

Hvis bedriften din rammes av koronakrisen, handler det for mange nå om å overleve. Disse 5 grepene bør du ta nå, skriver advokat og partner i advokatfirmaet Selmer, Tor Herdlevær.

Koronakrisen vil for mange bedrifter medføre et så akutt og omfattende inntektsbortfall at de går tom for likviditet før krisen er over, skriver Tor Herdlevær, advokat og partner i advokatfirmaet Selmer.
Koronakrisen vil for mange bedrifter medføre et så akutt og omfattende inntektsbortfall at de går tom for likviditet før krisen er over, skriver Tor Herdlevær, advokat og partner i advokatfirmaet Selmer. Foto: Istock/z_wei
Av Tor Herdlevær, advokat og partner i advokatfirmaet Selmer
6. apr. 2020 - 13:04

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Liv og helse vil alltid være viktigst. Men koronautbrudd, nedstengning, fall i oljepris og svekket kronekurs vil for mange skape en akutt fare for insolvens. Krisen skyldes ytre krefter som du ikke får gjort noe med, og som kan medføre et mer eller mindre totalt inntektsbortfall. Hvis din virksomhet rammes – enten du er aksjonær, styremedlem eller i ledelsen – så handler det nå om å gjøre det som skal til for å overleve.  

1. Kutt kostnader nå

Når inntektene svikter og likviditeten brukes opp, må det kuttes drastisk i kostnader med en gang. Permitteringer, terminering eller reforhandling av kontrakter, tett oppfølgning av rettigheter overfor kunder og leverandører og avslutning eller utsettelse av prosjekter – alt som kan ta ned kostnadene må gjennomføres så raskt det lar seg gjøre. Det vil kanskje ikke holde å ta en ting av gangen.

2. Pass på likviditeten – planlegg for det verste

Det kan være fristende å tenke at summen av nåværende likviditet og kortsiktige inntekter gir et noenlunde realistisk bilde av kontantbeholdningen på kort sikt. Slik er det imidlertid ikke i en krise som denne. Når markedet stanser helt opp vil inntektssvikten ganske umiddelbart forplante seg gjennom hele verdikjeden. Gode kontrakter hjelper lite når motparten uansett ikke kan betale. Man må derfor snarest skaffe et mest mulig realistisk bilde over inntektssiden – og planlegge kostnadskuttene deretter.

3. Hold hodet kaldt!

Tor Herdlevær, advokat og partner i advokatfirmaet Selmer. <i>Foto:  Advokatfirmaet Selmer</i>
Tor Herdlevær, advokat og partner i advokatfirmaet Selmer. Foto:  Advokatfirmaet Selmer

Omfattende kostnadskutt vil gjøre seg gjeldende gjennom hele verdikjeden, og mange kunder vil be om reforhandlede vilkår – selv om det ikke er grunnlag for det i kontrakten. Noen av dem som ikke er hardest rammet vil kanskje krisemaksimere, nettopp for å komme seg ut av kontrakter eller forbedre betingelsene, selv om det ikke er rettslig grunnlag for det. Da gjelder det å gjøre konkrete vurderinger i hvert enkelt tilfelle. Forsøk å finne balansen mellom å justere på vilkår for å sikre i hvert fall deler av inntektene, og å holde hodet kaldt og kreve oppfyllelse av kontrakten. 

4. Snakk med banken, forbered søknad om nødkreditt fra regjeringens krisepakke

I går lanserte regjeringen statlige låne- og garantiordninger, hvor opp mot NOK 50 mrd. skal komme små og mellomstore bedrifter til gode.

Uansett må dialog med banken opprettholdes gjennom den kommende perioden. I kriser som dette er ikke bankene en del av problemet. Bankene har derimot god oversikt, og forstår krisens konsekvenser i forskjellige sektorer. Bankene vet også at det kan være lite å hente på å være hard med hensyn til avdragsbetjening. For den enkelte virksomhet er det imidlertid viktig å opprettholde bankens tillit gjennom krisen. Vær så sikker som mulig på egne tall og prognoser, og vær proaktiv, etterrettelig og fullstendig i all informasjon til banken. Ta initiativ til dialog og tilby uoppfordret innsyn i virksomhetens situasjon og plan for å overleve.

På mindre enn ett år har styret med andre ord verdifrarøvet aksjonærene ufattelige 10 milliarder kroner, skriver innsender
Les også

Når styret og ledelse blir forelsket i egen strategi, går det fort galt

5. Sett opp, vedlikehold og følg en helhetlig plan

Enten du sitter i styret eller i ledelsen, er det ditt ansvar å få på plass en forsvarlig og helhetlig plan for hvordan virksomheten skal overleve, og samtidig ivareta de krav som til enhver tid gjelder overfor kreditorer, ansatte, myndigheter osv.
Alle akutte problemer må ha en rimelig sannsynlig løsning i planen. Det hjelper ikke at virksomheten løser ett livstruende problem hvis den ikke løser alle sine livstruende problemer. Planen må være dynamisk ettersom forholdene endrer seg fra dag til dag.

Gjennomføring av planen kan medføre krevende forhandlinger og sette virksomheten på prøve med hensyn til vesentlige prinsipper og rettsregler om likebehandling av kreditorer, informasjonsplikter, lojalitetsplikter, arbeidsrettslige forhold, offentligrettslige forhold, styreansvar osv.

Husk også at det må være kreditorenes og ikke eiernes interesser som blir styrende for virksomhetens plan. Hvis egenkapitalen er tapt er det bare kreditorene som har noe igjen å tape – det må styret ta hensyn til. Samtidig er situasjonen så ekstraordinær at det bør sitte langt inne å gå den tunge veien til skifteretten. I markeder hvor alt har stoppet opp i hele verdikjeden, vil det uansett være lite å hente for kreditorene i en konkurs, og da kan det være best å sitte stille så lenge som mulig.

Bildet skal angivelig skal vise rester av en av personsøkerne som eksploderte under angrepet mot den libanesiske Hizbollah-militsen.
Les også

Teknologi verden over blir analysert i kontekst av å være et våpen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.