1. Et rekordstort antall nordmenn leverte selvangivelsen elektronisk – i siste liten som vanlig. Var du nervøs natten til 1. mai?
Jeg var ekstra spent. Heldigvis har alt gått etter planen. Det er en stor og omfattende jobb å holde systemene i gang slik at alle som bruker internett får levert selvangivelsen. Vi har lang erfaring og har bygget opp løsninger som skal takle slike oppgaver.
2. EDB er store innen offentlig sektor. Hva gjøres for å øke andelen oppdrag rettet mot handel og industri?
Offentlig sektor er et viktig satsingsområde for EDB, og vi har et bredt spekter av løsninger i tillegg til driftstjenestene. Vi har også en rekke viktige kunder innen handel og industri. Mesta, Coop, Møbelringen og Onninen er eksempler. Når det er sagt: Vi har ambisjoner om vekst innen handel og industri, og har styrket organisasjonen for dette formålet.
3. Hva er viktigst for EDB , drift og outsourcing eller utvikling?
IT drift er og blir et viktig område for EDB og utgjør cirka 60 prosent av konsernets inntekter. Vi er nest størst i Norden innen IT Drift og kan tilby et bredt spekter av tjenester. Bransjeløsninger og applikasjonstjenester står for 40 prosent av inntektene. Vi har ambisjoner om vekst både innen IT Drift og på de andre områdene. Samspillet mellom de ulike områdene og evnene til å levere helhetlige løsninger gir oss styrke.
4. Hva er dine sterke og svake sider som leder?
Det er opp til andre å vurdere¿¿¿
5. EDB er et av Nordens største børsnoterte IT-konsern med rundt 3400 ansatte. Opplever du stor forskjell på rammebetingelsene i disse landene?
Norge og Sverige har mange likhetstrekk, men når man kommer litt under overflaten, ser vi at det er forskjeller. Rammebetingelsene våre er nokså like og vi opplever ikke at det er noen begrensning i forhold til å nå våre målsettinger.