Deler av strekningen E134 Åmot-Vinje kyrkje i Vest-Telemark skal rustes opp, og Vegvesenet er ute etter entreprenører til å gjøre jobben.
– Veien er forholdsvis smal. Dagens strekning har dårlig kurvatur og ujevne stigningsforhold som kan være et problem for vogntog. I ei kurve er det mye ulykker, forteller byggeleder Dag Rune Kvålen i Statens vegvesen til Veier24.
– Trafikkavviklingen blir en stor utfordring. Det er ingen omkjøringsmuligheter, sier han.
Det skal sprenges rundt 50.000 kubikkmeter med fjell, og her må det sprenges med omhu.
– Det ligger en en kraftstasjon med tunneler i nærheten, og sprengingen må ikke føre til skader på det anlegget, sier Kvålen.
Han antar at oppdraget vil passe for små og mellomstore entreprenører. Start blir trolig etter ferien. En del sprenging må bli ferdig før nyttår, og alt arbeidet skal være ferdig neste år.
To parseller
To parseller på strekningen skal utbedres. Den ene strekningen er opsjon, og den kan bygges i sin helhet eller deles opp.
Parsellen Haugeminnesvingen er på rundt 750 meter. Parsellen Hjarpedalen (opsjonen) er rundt 850 meter lang.
Vegvesenet har ikke lagt opp til full masseutskifting på parsellene, og det skal ikke gjøres noen store endringer av traseen.
I Haugeminnesvingen er det fjellskjæring som er cirka 17 meter høy, og i utlysingen oppgis området å ha utfordrende terreng.
Dessuten har som sagt Statkraft en kraftstasjon og tunneler i området, og det er lagt inn krav til maksimumsrystelser i kontrakten. Det skal sprenges totalt rundt 50.000 m3 på de to parsellene. Denne mengden omfatter også opsjon.
ÅDT er cirka 1900.
Frist for å gi tilbud er 11. juni.
- Mælefjelltunnelen: 200 kilometer ledning trekkes gjennom 9,4 kilometer tunnel