Det var Anders Østensen, ordfører i Gjerdrum kommune og Tonje Brenna, fylkesrådsleder i Viken som fjernet sperringene, og slapp fram de første bilene.
– Jeg vil takke lokalbefolkningen for tålmodigheten dere har vist oss under byggearbeidene, og jeg er glad at vi har klart å få gjennomført arbeidene så raskt og fått på plass en trygg og god vei som igjen kan tas i bruk, sier Brenna.
Siden leirraset i Ask 30. desember 2020 har Byvegen vært stengt. Fylkesvei 1542 Gjerdrumsvegen har vært omkjøringsvei i perioden.
Gjenoppbygging av fylkesveien
500 meter fylkesvei og 500 meter gang- og sykkelvei har blitt bygd opp igjen etter skredet. En del av skredmassene har blitt brukt som motfylling på østsiden av fylkesveien, der Tistelbekken rant. I området ved Brådalsveien er det bygget nytt erosjonssikret bekkeløp for Tistilbekken parallelt med fylkesvei 120. Denne tilpasningen fører til at fylkesveien er hevet 1,2 meter langs en strekning på cirka 200 meter, for å få tilstrekkelig høydeforskjell mellom bekkeløpet og veien.
Parallelt med gjenoppbyggingen av fylkesveien har Viken fylkeskommune utført arbeid for NVE og kommunen ved å gjenoppbygge 100 meter kommunal vei med belysning og drenering, bistått NVE i arbeidet med å legge om 200 meter bekkeløp, og støpt en 15 meter lang kulvert for å lede Tistilbekken under kommunal vei.
Geoteknisk vurderingsrapport ligger til grunn
Geoteknikere fra Viken fylkeskommune har foretatt grunnundersøkelser og geotekniske vurderinger i forbindelse med ombyggingen av fylkesvei 120. I tillegg har NGI gjennomført en geoteknisk vurdering av stabilitetsforholdene i forbindelse med at det ble etablert nytt bekkeløp og påfølgende sikringstiltak. Basert på resultatene av undersøkelsene er det konkludert med at det er trygt å åpne veien for trafikk.
Viken fylkeskommune fikk tillatelse fra politiet til å starte oppryddings- og gjenoppbyggingsarbeidet av fylkesvei 120 den 4. mai 2021. Totalt har arbeidet kostet om lag 20 millioner kroner.
Fakta om gjenoppbyggingen av fylkesveien
- Totalt utgjorde skredmassene 1,1 millioner kubikkmeter.
- Mellom 25.000 og 30.000 kubikkmeter med skredmasser dekket veiarealet.
- 15.000 kubikkmeter er lastet ut.
- 500 meter ny fylkesvei er bygget, og den er hevet med 1,2 meter.
- 500 meter ny gang- og sykkelvei er bygget.
- Det er lagt 6000 m2 asfalt.
- Dreneringen er åpnet og byttet.
- Sideterreng, grøfter, grøntareal, rekkverk, skilt, belysning er satt i stand.
- Det er gjennomført både felt- og laboratoriegrunnundersøkelser av 23 totalsonderinger.
Det ble kun påvist kvikkleire i ett borhull, cirka 80 meter fra veitraséen. Kvikkleirelaget i borhullet ligger på 10-13 meters dybde. Det er ikke registrert store sammenhengende forekomster av sprøbruddmateriale i området. Det er generelt funnet leire og siltig leire med varierende humusinnhold med en fasthet av middels til fast styrke. Samlet sett påvirker ikke disse funnene stabiliteten til veien.