500 meter sykkelvei ved Ryenkrysset lyses ut som totalentreprise

Sykkelveiutbyggingen i hovedstaden fortsetter. Nå er det E6 Enebakkveien fra Ryenkrysset til Simenbråtveien som skal bygges om.

Parsellen som skal bygges ut med ny sykkelvei starter i stigningen på Enebakkveien ved overgangsbrua og opp mot Ryenkrysset.
Parsellen som skal bygges ut med ny sykkelvei starter i stigningen på Enebakkveien ved overgangsbrua og opp mot Ryenkrysset. Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. apr. 2020 - 07:53

Enebakkveien er en forkjørsvei og lokalgate med fartsgrense 40 km/t, som en av fem forgreininger ut fra Ryenkrysset. Men med en døgntrafikken på hele 11 000 kjøretøy, blir det lett konflikt mellom biler, busser, gående og syklende. 

Strekningen er ca. 500 meter lang har et særlig dårlig tilbud til syklistene, som  henvises til enten å sykle i kjørebanen eller på brede fortau. Men nå skal det bli bedring, og Statens vegvesen lyser nå ut oppdraget som første parsell mellom Ryenkrysset – Simensbråtveien.

 
 

Jobb til ca 30-40 millioner

Oppdraget lyses ut som en totalentreprise, om innebærer at entreprenøren både skal stå for prosjektering og bygging.

Det som skal bygges er en såkalt sykkelvei med fortau i en strekning på ca 500 meter lang, med bredde 3+2m og har krysninger mot andre kommunale veger. Sykkelveien skal adskilles fra kjørebanen med en rabatt på 1,5 meter. I rabatten skal det etableres nytt overvannsystem med fordrøyingsmagasin, samt etableres nytt belysningsanlegg.

Vegvesenet har selv kostnadsberegnet prosjektet til å ligge i størrelsesorden 30-40 millioner kroner.

Bussholdeplassen skal flyttes

Kjørebanen skal innsnevres til 6 meters bredde mellom kantsteinene på store deler av strekningen. Ryen holdeplass skal fornyes med flytting av eksisterende lehus og støttemur i bakkant.
E6-traseen går gjennom et næringsområde og ligger nært inntil Ryen trafikknutepunkt, og entreprenøren som får oppdraget må påregne omfattende bruk av støttemurer på grunn av terrenget.

Fristen for å legge inn et pristilbud for interesserte entreprenører er  satt til 18. mai.

Slik blir den nye inndelingen i Enebakkveien, med mindre plass til bilene og særlig mer plass for syklistene.  <i>Foto: Jarle Skoglund</i>
Slik blir den nye inndelingen i Enebakkveien, med mindre plass til bilene og særlig mer plass for syklistene.  Foto: Jarle Skoglund
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.