Las Vegas: Pal-V har fått mye oppmerksomhet, ikke minst etter at doningen ble vist fram under bilmessen i Geneve våren 2018. Nå er produsenten på plass i Las Vegas, under Consumer Electronics Show (CES), hvor de gir publikum en virtuell opplevelse av hvordan det er å fly med Pal-V. Med 360-graders utsikt over Las Vegas, selvfølgelig.
Selskapets COO, Marco Van Den Bosch, kan fortelle at 56 kunder har bestilt Pal-V. Blant dem det internasjonale fotballforbundet FIFA, til bruk under VM i Quatar i 2022, til myndigheter i land han ikke vil avsløre navnet på, til leger og politietater. tu.no har tidligere meldt at politiet i Dubai er blant dem som står på kundelista.
– Vi selger også til endel samlere, som ønsker å sikre seg en versjon av verdens første flyvende bil, sier Van Den Bosch.
De første kundene får Pal-V levert midt i 2020.
- CES 2019: Her er Bells futuristiske flytaxi
Autogyro
Flyvende bil er forresten en unøyaktig beskrivelse av Pal-V.
For ikke er det en bil, og ikke er det et fly. Dette er i realiteten en autogyro som kan kjøres som en bil. En autogyro et slags helikopter, på den måten at det bruker en rotor for å gi løft. Men for at dette skal fungere må maskinen bevege seg fremover, noe en propell bak Pal-V gir.
Dermed kan ikke denne flyvende bilen ta av som et helikopter, og trenger en rullebane på minst 180 meter for å ta til skyene.
Å konvertere fra bil- til flymodus tar fem minutter. I praksis kan du ikke ta av fra offentlig vei, så dette fartøyet vil kreve en del planlegging. Og så må du nødvendigvis også ha pilotsertifisering om du ønsker å ta av.
Men du skal kunne fly 50 mil på en full tank. Eventuelt kan du kjøre 130 mil. Tanken tar 100 liter vanlig bensin.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
EASA sertifiserer
![For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer. Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette. <i>Foto: Jerome Wassenaar</i>](https://images.gfx.no/290x/2382/2382091/PAL-V_Liberty_Flying_Car_1500px_SRGB_011.jpg)
– EASA (European Aviation Safety Agency, red, anm.) er igang med sertifiseringen. De skal fly 75 timer med Pal-V. Å godkjenne noe som flyr, er en omfattende prosess, og hovedgrunnen til at det har tatt åtte år å få Pal-V på markedet. men nå er vi snart klare. Da får vi den høyeste formen for sertifisering som finnes, sier Van Den Bosch.
Bilen er utviklet i Nederland av et team som består av over hundre ingeniører, mens italienere har stått for designjobben.
Inntil videre foregår all produksjon i Nederland, og selskapet klarer bare å levere 90 farkoster de første to årene. Deretter vurderer de å ty til flere produksjonslokaler, i andre land, for å holde volumet oppe.
– Vi er i dialog med flere interessenter, men akkurat nå kan jeg ikke si hvor.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Egen flyskole
De 90 første som lages, kalles Pioneer Edition, og koster 499.000 euro. Deretter skal de lage en Sports Edition, som starter på 299.000 før tilvalg.
For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer. Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette.
– Den første kunden vår er allerede igang med undervisningen, sier Van Den Bosch.
- Tror det er fremtiden: Volvos eier kjøper produsent av flyvende biler
Toppfart på 160 km/t
Pal-V har bare tre hjul, men skal ikke være så verst å kjøre. Dette er nemlig en bil med en krengemekanisme lik den som finnes i Carver-biler. Altså krenger fremdelen av kjøretøyet i svinger, nesten som en motorsykkel ligger i svingene.
Og til tross for at den drasser på en ekstra motor som ikke brukes under kjøring, og har et helt rotorstell i tillegg, er Pal-V rimelig kvikk fra null til hundre. Det tar under ni sekunder, og toppfarten er 160 kilometer i timen.
Egenvekten er 664 kg, og maksimal avgangsvekt er 910 kg.
- I 100 år har vi forsøkt å lage flyvende biler: Nå tror ekspertene det kommer
![Å konvertere fra bil- til fly-modus tar fem minutter. <i>Foto: Jerome Wassenaar</i>](https://images.gfx.no/580x/2382/2382093/PAL-V_Liberty_Flying_Car_1500px_SRGB_019.jpg)