MOTOR

56 kunder har bestilt den flyvende bilen

Nå oppretter Pal-V egen flyskole for kundene sine.

- Vi selger til endel samlere, som ønsker å sikre seg en versjon av verdens første flyvende bil, sier COO Marco Van Den Bosch.
- Vi selger til endel samlere, som ønsker å sikre seg en versjon av verdens første flyvende bil, sier COO Marco Van Den Bosch. Foto: Jerome Wassenaar
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
Marius ValleMarius ValleJournalist
10. jan. 2019 - 19:01

Las Vegas: Pal-V har fått mye oppmerksomhet, ikke minst etter at doningen ble vist fram under bilmessen i Geneve våren 2018. Nå er produsenten på plass i Las Vegas, under Consumer Electronics Show (CES), hvor de gir publikum en virtuell opplevelse av hvordan det er å fly med Pal-V. Med 360-graders utsikt over Las Vegas, selvfølgelig.

Selskapets COO, Marco Van Den Bosch, kan fortelle at 56 kunder har bestilt Pal-V. Blant dem det internasjonale fotballforbundet FIFA, til bruk under VM i Quatar i 2022, til myndigheter i land han ikke vil avsløre navnet på, til leger og politietater. tu.no har tidligere meldt at politiet i Dubai er blant dem som står på kundelista.

– Vi selger også til endel samlere, som ønsker å sikre seg en versjon av verdens første flyvende bil, sier Van Den Bosch.

De første kundene får Pal-V levert midt i 2020.

Autogyro

Flyvende bil er forresten en unøyaktig beskrivelse av Pal-V. 

For ikke er det en bil, og ikke er det et fly. Dette er i realiteten en autogyro som kan kjøres som en bil. En autogyro et slags helikopter, på den måten at det bruker en rotor for å gi løft. Men for at dette skal fungere må maskinen bevege seg fremover, noe en propell bak Pal-V gir.

Dermed kan ikke denne flyvende bilen ta av som et helikopter, og trenger en rullebane på minst 180 meter for å ta til skyene.

Å konvertere fra bil- til flymodus tar fem minutter. I praksis kan du ikke ta av fra offentlig vei, så dette fartøyet vil kreve en del planlegging. Og så må du nødvendigvis også ha pilotsertifisering om du ønsker å ta av.

Men du skal kunne fly 50 mil på en full tank. Eventuelt kan du kjøre 130 mil. Tanken tar 100 liter vanlig bensin.

EASA sertifiserer

For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer. Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette. <i>Foto:  Jerome Wassenaar</i>
For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer. Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette. Foto:  Jerome Wassenaar

– EASA (European Aviation Safety Agency, red, anm.) er igang med sertifiseringen. De skal fly 75 timer med Pal-V. Å godkjenne noe som flyr, er en omfattende prosess, og hovedgrunnen til at det har tatt åtte år å få Pal-V på markedet. men nå er vi snart klare. Da får vi den høyeste formen for sertifisering som finnes, sier Van Den Bosch.

Bilen er utviklet i Nederland av et team som består av over hundre ingeniører, mens italienere har stått for designjobben.

Inntil videre foregår all produksjon i Nederland, og selskapet klarer bare å levere 90 farkoster de første to årene. Deretter vurderer de å ty til flere produksjonslokaler, i andre land, for å holde volumet oppe.

– Vi er i dialog med flere interessenter, men akkurat nå kan jeg ikke si hvor.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Taktikken bak 6,9 % lønnsøkning
Taktikken bak 6,9 % lønnsøkning

Egen flyskole

De 90 første som lages, kalles Pioneer Edition, og koster 499.000 euro. Deretter skal de lage en Sports Edition, som starter på 299.000 før tilvalg.

For å kunne fly en Pal-V, må man ha 40 pilottimer. Nå har selskapet opprettet sin egen flyskole for å få fart på dette.

– Den første kunden vår er allerede igang med undervisningen, sier Van Den Bosch.

Toppfart på 160 km/t

Pal-V har bare tre hjul, men skal ikke være så verst å kjøre. Dette er nemlig en bil med en krengemekanisme lik den som finnes i Carver-biler. Altså krenger fremdelen av kjøretøyet i svinger, nesten som en motorsykkel ligger i svingene.

Og til tross for at den drasser på en ekstra motor som ikke brukes under kjøring, og har et helt rotorstell i tillegg, er Pal-V rimelig kvikk fra null til hundre. Det tar under ni sekunder, og toppfarten er 160 kilometer i timen.

Egenvekten er 664 kg, og maksimal avgangsvekt er 910 kg.

Å konvertere fra bil- til fly-modus tar fem minutter. <i>Foto:  Jerome Wassenaar</i>
Å konvertere fra bil- til fly-modus tar fem minutter. Foto:  Jerome Wassenaar
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.