Troms og Finnmark fylke har kommet med en ny kontrakt som omfatter drift og vedlikehold av de 46 fylkesveitunnelene i fylket. 41 av dem ligger i Troms og fem i Finnmark. Samlet lengde er på rundt 59.500 meter.
Arbeidet består for det meste av følgende:
- Bergsikring: rensk, bolting og sikring med sprøytebetong
- Vann- og frostsikring inkludert brannsikring
- Montering av kabelbru
- Elektroarbeider
Arbeidene blir basert på opplysningene i geologiske rapporter etter hovedettersyn og befaringer, og etter uforutsette hendelser som ras, nedfall og trafikkskader.
byggherren nevner at hvis det blir så at det sammenslåtte fylket blir splittet opp igjen i kontraktsperioden, så vil det bety at entreprenøren må forholde seg til to byggherrer etterpå.
De 46 tunnelene er på fra 88 til rundt 4300 meter. Seks tunneler er prioritert i 2022 og 2023:
- Fjordgårdtunnelen, fylkesvei 7884, Senja
- Flakstadskarettunnelen, fylkesvei 7864, Senja
- Norvågtunnelen, fylkesvei 8050, Nordkapp
- Svarthammerentunnelen, fylkesvei 848, Ibestad
- Toppentunnelen, fylkesvei 7756, Harstad
- Liantunnelen, fylkesvei 7756, Harstad
Fjordgårdtunnelen skal også oppgraderes med nytt elektroanlegg.
Startdato er satt til 29. august i år, og kontrakten varer ut 2023. Byggherren har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
Det blir digital tilbudskonferanse 28. juni, og frist for å gi tilbud er 2. august.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen