Lockheed Martin og US Government har i det siste vært mer aktive enn på lenge overfor norsk industri og Forsvarsdepartementet.
Amerikanerner har innsett at de har sakket akterut i kampen om norsk industris velvilje i forbindelse med Norges jagerflykjøp.
Tre år inn i utviklingsprogrammet som Norge har forpliktet seg til å være med i, har Norge investert i alt 35,5 millioner US Dollar i prosjekt JSF, eller F-35 som kampflyet nå heter.
Industrien har til nå fått kontrakter på til sammen 52 millioner USD. I tillegg er det signert kontrakter for 44 millioner USD med Volvo Norsk Aero på Kongsberg, en underleverandør til jetmotorfabrikanten Pratt & Whitney.
- Planen for neste fase (fra 2006), som er en lavserie produksjonsfase for F-35, er beregnet å ville gi Kongsberg nye kontrakter for ”minst 52 millioner USD”, forteller Lockheeds representant i Norge, direktør Per Bøthun i Nordic American AS.
Bøthun er tidligere norsk flygeneral og avsluttet for tre år siden sin karriere som øverste militære sjef for Nord-Norge, seksti år gammel.
Fram fra skjulet
Bøthun mener at disse kontraktene og samarbeidsavtalene gir langt mer til norsk industri enn det som hittil har fremkommet.
Norge har på tre år betalt de nevnte 37,5 millioner USD, men norsk industri har i samme periode fått kontrakter for 52+44=96 millioner USD, altså nærmere 600 millioner kroner.
Norge må skifte ut sine aldrende F-16 kampfly for å bevare sin NATO-troverdighet og å kunne leve opp til de forpliktelsene signaturpartene står for.
Forsvarets Forskningsinstitutt har analysert kampflybehovet og sier i en rapport at Norge trenger 40 førstelinje kampfly fra 2012 eller noe senere. To fly er førstevalget: Eurofighter og F-35.
Eurofighter har foreløpig inngått kontrakter for ca. 300 millioner kroner med norsk levarndørindustri. Den norske stat har imidlertid ikke skutt inn på langt nær så mye i Eurofighter-programmet som i JSF.